Skip to content

Oslo Urban Week 2026:

Oslo Urban Week til Hammers­borg i 2026!

Illustrasjon: Nordic Office of Architecture

Årets Oslo Urban Week på Grønland er nettopp ferdig – et tre dagers byutviklingsverksted som diskuterer hvordan vi bygger den gode byen. På avslutningen på Olympen ble neste års lokasjon avslørt: Hammersborg og Regjeringskvartalet. Illustrasjon: Nordic Office of Architecture

Hammersborg

«Hammersborg er kanskje Oslos aller mest dynamiske byutviklingsområde i årene som kommer, hvor demokrati, statlig forvaltning, nasjonal politikk, kultur, næring og bolig – gammel og nytt – skal sys sammen til en vibrerende del av sentrum. Derfor har OMAs styre valgt å legge Oslo Urban Week til Hammersborg i og Regjeringskvartalet i 2026», sier Synnøve Lyssand Sandberg, styreleder i OMA.

Hammersborg er en del av Oslo med historisk bebyggelse, kirker, skoler, konsertsteder og mange tusen beboere. I 2026 åpner første del av Regjeringskvartalet kloss inntil og statsministeren og over 2 000 ansatte flytter inn i ulike departementer. Store prosjekter som fotohuset Deich, Hammersborgkvartalet, HK Hammersborg, Hoxton Hotel, Clausengården og Møllergata 24 er under utvikling i området.

OMA Områdeforum Hammersborg er vertskap for Oslo Urban Week i 2026.

Vi gleder oss til å ta imot byutviklingsentusiaster på Hammersborg til neste år. Her kan vi vise frem historisk byutvikling, eksisterende tilbud, splitter nye prosjekter og se frem mot det som er planlagt i årene fremover

OMA Områdeforum Hammersborg består av: Møller Eiendom, Høegh Eiendom, OBOS, Statsbygg, AB Invest og Clausengården.

«Det er på høy tid vi tar denne delen av Oslo sentrum tilbake: Hvis du vil være en del av Oslo Urban Week 2026, så ta kontakt med meg!», avslutter Rasmus Reinvang, daglig leder i OMA.

Oslo Urban Week er en årlig byutviklingsfestival som setter fokus på hvordan vi sammen kan videreutvikle den bærekraftige byen – sosialt, økonomisk og miljømessig.

OMA Områdeforum Lillestrøm ser positivt på at Lillestrøm kommune løfter frem bærekraft, samarbeid og livskvalitet i sitt forslag til kommuneplanens samfunnsdel 2025–2036. Forumet mener planens ambisjoner gir et godt grunnlag for videre utvikling, og peker samtidig på noen grep som kan gjøre den enda sterkere. 

Kort oppsummert:

– Vekst som mulighet: Lillestrøm er en av Norges raskest voksende kommuner. Veksten må sees som en ressurs og utnyttes gjennom en fremoverlent politikk som styrker byens rolle som regional motor.

– Tydeligere strategi for byutvikling: Kommunen bør ta en mer aktiv rolle i å legge til rette for boliger, arbeidsplasser og kultur. Planen kan med fordel konkretisere hvordan fortetting og regionbyrollen skal følges opp.

– Sterkere satsing på næringsliv og samarbeid: Innovasjonsdistrikt Romerike bør fremheves som plattform for grønn verdiskaping. Samarbeidet mellom kommune, næringsliv og forskningsmiljøer bør styrkes for å sikre konkurransekraft.

«Lillestrøm står foran en viktig fase som vekstkommune. Vi ser mange muligheter og mener det er viktig at kommunen er tydelig på hvordan byutvikling, næringsliv og samarbeid skal prioriteres, slik at veksten gir både bærekraft og økt livskvalitet«, sier Connie Nyhaven, forumleder for OMA Områdeforum Lillestrøm.

OMA fremhever at god byutvikling skjer i samspill mellom kommunen, eiendoms- og byutviklingsaktører, næringsliv og innbyggere. Planen kan derfor med fordel tydeliggjøre hvordan dette samarbeidet kan fasliteres.

«Tidlig involvering og forutsigbare rammer er nøkkelen til å utvikle Lillestrøm som en attraktiv regionby. Vi oppfordrer kommunen til å løfte frem byutviklingsmiljøet som en sentral medspiller«, avslutter Nyhaven.

Områdeforum Lillestrøm består av:

Bane NOR Eiendom (Connie Nyhaven), Linstow (Terje Lorentzen) , Aspelin Eiendom (Kenneth Dahlgren), Stor-Oslo Eiendom (Karsten Hjertholm), OBOS Eiendom (Adrian Finvold) og NOVA Spektrum Lillestrøm (Birgitte Aas Gaarder).

Eiendomsaktørene OBOS Eiendom, Linstow, Stor-Oslo Eiendom, Bane NOR Eiendom og Nova Spektrum går nå sammen i OMA Områdeforum Lillestrøm (OOL) siden vi ser et behov for mer samarbeid, uttaler nyvalgt forumleder Connie Nyhaven fra Bane NOR Eiendom. Hun understreker at OOL vil legge til rette for samarbeid mellom aktører og være en konstruktiv kraft og samtalepartner for kommunen og andre relevante aktører i byplanleggingen. OOL ønsker å bidra med kunnskapsdeling, innsikt og verdiskapning for byen gjennom helhetlig utvikling av Lillestrøms sentrumsområde.

Bakgrunn for opprettelse av Områdeforum på Lillestrøm

OMA utvikler arenaer og nettverk for helhetlig og bærekraftig byutvikling. Ved å sette agenda og skape samhandling på tvers av eiendomsbransjen, myndigheter, næringsliv og innbyggere i Osloregionen ser man i dag en tettere dialog og samspill mellom det private og offentlige med faglig sparring og kunnskapsdeling på tvers der roller samtidig respekteres.

OMA har fra før 12 områdefora i Oslo-regionen, som samler over 100 grunneiere totalt med en velutviklet verktøykasse for samspillsareaer og kunnskapsverktøy. Formålet er å løse problemstillinger i et gitt område gjennom koordinering av private initiativ, kommunale planer og nye samarbeidsformer – og stimulering til økt samarbeid mellom grunneiere for å lykkes med bærekraftig områdeutvikling i tråd med regional areal- og transportplan, forteller OMAs daglige leder Rasmus Reinvang. 

Det skapes på den måte gjennom OMA områdeforum et nettverk for deling av beste praksis mellom områdeforumene på tvers av byer. 

En by i utvikling – med et underkommunisert konkurransefortrinn

Lillestrøm er en del av den sammenhengende, bymessige bebyggelsen nordøstover fra Oslo, og har i dag over 94 000 innbyggere og landets niende største kommune. Sammenlignet med mange andre byer i Osloregionen har Lillestrøm et konkurransefortrinn med god beliggenhet og tilgjengelighet ved å ligge 10 minutter unna Oslo S og 12 minutter fra Oslo Lufthavn.

Som Lillestrøm kommune selv beskriver i byutviklingsplanen frem mot 2060 er Lillestrøm raskt voksende, noe som gir positive muligheter, og Lillestrøm har derfor et behov for at byen utvikler seg etter en gjennomtenkt og helhetlig plan.

OMA områdeforum på Lillestrøm støtter opp om planens mål om hva Lillestrøm skal bli, hvor ambisjonen er at Lillestrøm skal være en attraktiv, kunnskapsbasert, kulturell og bærekraftig by med samme sjarm og hyggelige atmosfære som Lillestrøm allerede har. OOL vil spille på lag med kommunen,  andre aktører og Lillestrøms befolkning om nettopp dette, for sammen lykkes vi bedre med god stedsutvikling, avslutter forumleder Connie Nyhaven.  

Medlemmer av forumet

Connie Nyhaven, Bane NOR Eiendom (forumleder)
Iman Winkelman (nestleder)/Birgitte Aas Gaarder, Nova Spektrum*
Terje Lorentzen, Linstow
Adrian Finvold, OBOS Eiendom
Karsten Hjertholm, Stor Oslo Eiendom

*NOVA Spektrum er representert med 1 stemme inn i områdeforumet, og vil vekselvis benytte seg av Winkelman og Aas Gaarder inn i arbeidet.

Foto: Maria Brox

Debatten var i regi av Vårt Oslo og det lokale Vertskapet for Oslo Urban Week og var utløst av et debattinnlegg i avisa Vårt Oslo av Kay Asbjørn Schørlien der han hevdet at «vi på østkanten opplever vi et klasseangrep – en bevisst utryddelsesprosess hvor kapitalistene (spekulanter, investorer, eiendomsutviklere og oligarker) kaster ut vanlige folk for å gjøre plass til seg selv og sine».

Utviklerne representert ved Emelie Tornberg fra Entra og Kenneth Dahlgren fra Aspelin Ramm snakket om hvordan en vellykket utvikling kan føre til at mangfoldet på Grønland kan forsterkes, og at utryggheten som mange opplever kan bli mindre. Hvor utrygt Grønland egentlig er var representantene fra henholdsvis Gamlebyen og Grønland beboerforening uenige om. Kay Asbjørn Schørlien hevdet at han i hele sitt liv på østkanten aldri har vært utrygg, mens Mai Vo fra Grønland Beboerforening sa hun var mektig lei av å rydde sprøytespisser, jage rotter og åpen narkotikaomsetning.

Det ble en god debatt og OMA og det lokale vertskapet ser frem til flere debatter frem mot Oslo Urban Week 2025.

Leo Rygnestad fra Bydel Gamle Oslo (BGO) understreket etterpå at det var veldig fint å se så mange mennesker som er interessert i Grønland, og at møtet foregikk i Trelasthallen – et bygg som tidligere skulle rives, men nå revitaliseres. Historisk foranking når Grønland skal utvikles er viktig.

Rasmus Reinvang, daglig leder i OMA, bemerket at et hovedpoeng som kom frem på frokostmøtet, er at fremtidens Grønland må bevare de gode kvaliteter som finnes i dag samtidig som det ryddes opp og tilføres nye.

Carl Henrik Borchsenius fra Entra, og leder av OMA Områdeforum Nedre Akerselva, understreket at samarbeid er viktig, og at deltagelsen fra både politi, bydel, kommunale etater og grunneiere viser at det nå er et felles ønske og ambisjon om å løfte området. Hvis alle tar tak og jobber for et bedre Grønland fra sitt perspektiv, kan vi nå målene i det nye bygulvskartet.

Rapporten og bygulvskartet ble utarbeldet av SLA for Områdeforum Nedre Akerselva.

«Byrådet har laget et godt utkast som løfter blikket og åpner for overordnede tanker om byens utvikling», sier Henrik Taubøll (Haavind), leder av OMAs Ressursgruppe Kommuneplan. I arbeidet med høringsinnspillet har bl.a. leder for OMA Ressursgruppe Bolig (Kathinka Lie Augustin, Stor-Oslo Eiendom) og leder for OMA Ressursgruppe Områdeutvikling (Geir Graff-Kallevåg, OBOS) også bidratt aktivt. 

OMA opplever at KPS-en, slik den er utformet nå, gir et godt utgangspunkt for videre diskusjoner rundt kommuneplanens arealdel (KPA). En mer overordnet samfunnsdel med fokus på mål gir rom for at den kommende KPA kan bli mer overordnet og gi nødvendig fleksibilitet i arbeidet med gode detaljreguleringer som bidrar til mål i KPS-en. Dette er viktig å trekke over i arbeidet med ny KPA. 

I innspillet peker OMA også på at planen kan være mer eksplisitt om byens vekststrategi. Vekst og god utnyttelse i områder med god kollektivdekning er viktig for å kunne lykkes med arealnøytralitet og å bevare natur. Ønsker man med KPS å aktivt legge til rette for positiv vekst, eller er målet å håndtere uunngåelig vekst som følge av eksterne faktorer?  

OMA mener det er behov for en tydeligere retning i KPS-en, som setter ord på de positive effektene av byvekst og god arealutnyttelse, for folks mulighet til å realisere boligdrømmer, for næringsliv og av hensyn til klima og natur.  

OMA trekker frem at boligbygging med kvalitet og i nødvendig omfang er svært viktig for å nå mange av målene i KPS-en, og at boligbygging bør være et eget mål. Vurdering av boligbehov bør utredes nøye til arbeidet med kommende KPA, og OMA anslår at regulering av ca. 5 000 gode boliger årlig kan være nødvendig for å møte målene i KPS.   

«OMA er svært positiv til invitasjonen til mer offentlig-privat samarbeid om byutvikling», understreker Rasmus Reinvang, daglig leder i OMA. «OMAs ressursgrupper og områdeforum er godt egnet til å inngå i samarbeidsforum med kommunen, hvor vi sammen kan jobbe for å forløse god byutvikling i praksis. Vi er klare, så let’s do it!» 

Blant de konkrete innspillene påpeker OMA for øvrig også på at plankartet i planen fremstår som uklart og til dels forvirrende. OMA anbefaler å gjøre kartet mer strategisk og veiledende, samt å forklare begrepene som brukes i kartet tydeligere.  

I tillegg til OMAs høringsinnspill har også tre av OMAs områdeforum (Bryn, Ryen Vest, Skøyen) levert egne høringsinnspill, med fokus på sine områder.  

Kvadraturen Områdeforum jobber med en helhetlig visjon for å knytte Kvadraturen og prosjektene bedre sammen med resten av sentrum og fjorden. I dette ligger et ønske om å tilgjengeliggjøre bymessig potensiale og historiske kvaliteter, samt å utvikle et levende område med et aktivt bygulv også gjennom fortetting, foredling og programmering.

Emelie Tornberg har vært en drivkraft i områdeforumet, og har som en av hennes mange bidrag som leder samlet lokale aktører som vertskap til Oslo Urban Week 2024, gjennom operative arrangementer, både før og etter Oslo Urban Week. Hun har gitt verdifulle innspill til kommuneplanens arealdel (KPA), og løftet vitaliseringen av dette historiske området i Oslo sentrum, som er Kvadraturen.

Cecilie Martinsen anerkjenner at det vil være en stor oppgave å fylle Tornbergs sko som leder. Hun trekker frem hennes uvurderlige innsats med å legge grunnlaget for en helhetlig visjon for å knytte Kvadraturen nærmere sammen med sentrum og fjorden. Martinsen ser frem til å fortsette dette arbeidet og har som umiddelbare mål å evaluere forumets ambisjoner, fokusområder og tiltak. Hun verdsetter kulturen deltakere i områdeforumet har for å dele erfaringer og engasjement:

«Det er viktig at vi fortsetter å være engasjerte og deler erfaringer og innspill til diskusjon og utredninger. Jeg ser frem til vervet, og at vi sammen viderefører arbeidet med å gjøre Kvadraturen til et velfungerende og levende område.»

Vi i OMA vil takke Emelie for hennes store bidrag og mange års innsats for Kvadraturen, og spesielt for gjennomføringen av årets Oslo Urban Week!