Under årets Skøyen Designfestival inviterte OMA-medlem DARK Arkitekter til en spennende BarTalk, hvor temaet var hvordan vi i fellesskap kan skape et dynamisk og bærekraftig lokalsamfunn på Skøyen.
Områdeforum Skøyen:
Sterkt representert under Skøyen Designfestival
OMAs områdeforum på Skøyen var sterkt representert under årets Skøyen Designfestival, med flere arrangementer som satte fokus på utviklingen av området. OMA-medlem DARK Arkitekter inviterte til BarTalk, hvor bærekraftig byutvikling og fellesskap sto i sentrum. Potensialet og utfordringene ved transformasjonen av Skøyen ble diskutert i en paneldebatt arrangert av OMA-medlem Multiconsult, med viktige stemmer fra byutvikling, arkitektur og lokalmiljøet.
BarTalk – Verdien av å ha et fellesskap i et område
Charlotte Helleland fra DARK Arkitekter innledet seansen, før diskusjonen ble ledet av OMAs utviklingsdirektør Ida Hjeltnes, som tok opp Skøyens bygulvskart fra 2021. Kartet ble brukt som et verktøy for å knytte aktørene i områdeforumet tettere sammen i arbeidet med helhetlig planlegging. Hjeltnes poengterte hvordan kartet har fungert som et viktig redskap både i dialog med lokale aktører og innbyggere, og hvordan det fortsatt kan bidra til å vitalisere nye ideer og løsninger for byområdet som helhet og dets delområder.
Et gjennomgående budskap under samtalen var viktigheten av å fremheve alt det positive som skjer på Skøyen for en bredere og bredere målgruppe, men også viktigheten av god skilting mellom de ulike delområdene, samt flere benker og møteplasser som inviterer til sosialt samvær. Det ble også lagt vekt på betydningen av grønnstruktur som binder områdene sammen, og ønsket om å minimere bruken av harde asfaltflater for å skape et mer inviterende og bærekraftig byrom som også tar inn i seg løsninger for god overvannshåndtering.
En annen idé som ble fremmet under BarTalk’en, var muligheten for å gjeninnføre kafédialogen – et uformelt møtepunkt for diskusjoner om hvordan bygulvstiltak kan settes i gang her og nå. Selv om Skøyen er i rivende utvikling er det rom for å løfte frem eksisterende kvaliteter og samtidig skape nye «perler» som bygger på områdets rike historie.
Panelet som deltok i samtalen, inkluderte flere nøkkelaktører: Bjørnar Johnsen fra Oslo House, Connie Nyhaven fra Bane NOR Eiendom, Christopher Aasebø fra Fram Eiendom, og Kjerstin Bjerka fra Nabolagsfabrikken. Sammen bidro de med ulike perspektiver på hvordan Skøyen kan utvikle seg videre til et levende og attraktivt sted for både beboere og besøkende.
Transformasjon på Skøyen – potensial og dilemmaer
Skøyen har ofte blitt kritisert som et område uten en tydelig identitet, men realiteten er at stedet både har en rik historie og en egen sjel. Nå står Skøyen overfor en omfattende transformasjon, der både bygninger skal fornyes og området skal fortettes. Men hva er egentlig planene for Skøyen? Hvilke dilemmaer oppstår i en slik transformasjonsprosess? Og hvordan kan vi ta vare på historiske kvaliteter og nabolagsverdier samtidig som vi forbereder oss for fremtidens behov?
Gunnar Bratheim jobber med by- og områdeutvikling i Multiconsult, og åpnet samtalen med å presentere planene for å omdanne Skøyen til et tettere og mer urbant område. OMAs Rasmus Reinvang ledet deretter en samtale med leder av byutviklingsutvalget Haakon Riekeles (V), arkitekt og utvikler Bjørnar Johnsen (Oslo House), grunneierrepresentant Richard Kristensen Kruse (Storebrand Eiendom), Sjur Mehlum (transformasjon og bygningsvern i Multiconsult) og den sosiale entreprenøren Kjerstin Bjerka (Nabolagsfabrikken).
Tre sentrale poenger ble trukket frem i samtalen: For det første var det enighet om at Skøyen står ved et vendepunkt, og at en transformasjon er nødvendig selv om prosessen er komplisert. Haakon Riekeles etterlyste «geriljautvikling», der utviklere tør å presentere innovative prosjekter som kan være fordelaktige for Skøyen, selv om de ikke nødvendigvis følger områdeplanen til punkt og prikke – “Byrådet er åpne for å finne løsninger”. Til slutt ble det diskutert om ikke Skøyen Designfestival allerede viser at Thune-området har potensial til å bli et nytt sentrum for byliv, litt som Vulkan har blitt på Grünerløkka.
Områdeforumet ble opprinnelig opprettet som et svar på det økende behovet for en helhetlig tilnærming til utviklingen av Vika. Mange gårdeiere og utviklere i området har ambisiøse planer for sine prosjekter, og forumet ble etablert for å sikre en samordnet innsats som strekker seg utover de enkelte tomtegrensene
–Vi har sett en klar merverdi i å tenke helhetlig når det gjelder utviklingen av Vika, og en oppside ved å løfte mellomrommet mellom byggene utover egne tomtegrenser. Prosjekter som VIA, Ambassaden, Trekanttomten, og Sommerro viser hvor viktig det er å løfte mellomrommet mellom byggene og skape en sammenhengende bystruktur, sier Tore Ulvin, den avtroppende leder av områdeforumet.
Forumets fokus har vært å forbedre og forsterke de viktige aksene i området, spesielt forbindelsene fra Nationaltheatret til Filipstad og Aker Brygge, samt fra Solli plass til Rådhusplassen. Dette arbeidet har lagt et solid grunnlag for videre utvikling, fortsetter Ulvin.
Den nyvalgte lederen, Kjetil Krutnes, deler Ulvin sin visjon om å bygge videre på dette gode arbeidet:
-Det er en interessant oppgave å få være med å binde sammen en ‘ny’ bydel i Filipstad med en attraktiv eksisterende bydel i Vika. Jeg har allerede hatt muligheten til å snakke med kommunens administrasjon i bydelen for å få innblikk i deres forventninger og hvordan de kan bidra i fremtidige medvirkningsprosesser.
Krutnes fremhever at mens Filipstad vil være viktig for områdeforumet i et langsiktig perspektiv, vil de aktivitetene som er nærmere i tid fokusere på konkrete forbedringene som den enkelte gårdeier og kommunen kan gjøre for å styrke området.
Et viktig trekk ved Vika og Filipstad Områdeforum er den unike sammenslåingen av et ferdigutviklet område i Vika med en ny bydel på Filipstad. Dette kunne lett ha resultert i to separate forum, men ved å slå dem sammen har man muligheten til å utforske hvordan disse områdene best kan støtte og løfte hverandre. Ulvin påpeker utfordringen Ring 1/togtraseen utgjør som en barriere, og hvor viktig det er å overkomme denne for å oppnå en sømløs integrering av de to bydelene.
Med Krutnes ved roret ser Vika og Filipstad Områdeforum frem til å fortsette arbeidet med å skape en harmonisk og levende bydel, der både nye og gamle områder utvikles i takt med hverandre.
-Jeg bor selv i bydelen, og jeg har personlig stor glede av alle de forbedringene som har blitt gjort de siste årene, avslutter Krutnes.
OMAs utviklingsdirektør Ida Hjeltnes gleder seg over utviklingen i forumet nå med Filipstadområdet koblet på, som viser at geografisk nedslagsfelt og større samspill og kobleringer for det enkelte forum følger dynamisk utvikling. Hun takker samtidig Tore Ulvin for innsatsen som leder, og ikke minst i gjennomføring av fjorårets Oslo Urban Week i Vika.
Områdeforum Ryen Vest ble etablert mars 2023 etter initiativ fra Anthon Eiendom og Møller Eiendom, ut fra et ønske om å komme i kontakt med andre eiendomsbesittere i området.
Forumet har et felles mål om å kartlegge mulighetsrom mellom de ulike prosjektene og å kommunisere med felles røst i innspill til offentlige planer og prosesserer. Grunneierne vil også holde hverandre orientert underveis om sine prosjekter.
Avtroppende leder Magne Ridderholt var en av driverene bak oppstart av forumet, og har vært leder siden etableringen i 2023. Forumet består i dag av 6 grunneiere fordelt på 11 adresser. Her ser Ridderholt at det er potensiale for flere, og han er optimistisk på at med Elias og Møller Eiendom i førersetet vil det kunne bli mulig:
-Vi [Anthon Eiendom] sitter på en begrenset eiendom på området i dag. Møller Eiendom er en stor grunneier, så selv om Anthon Eiendom fortsatt skal være et aktivt medlem, passer det at en større grunneier sitter som leder i områdeforumet.
Den nyvalgte lederen, Elias Heiberg, hadde følgende refleksjoner om områdeforumet og veien videre:
– Først og fremst ser jeg hvilken stor verdi områdeforumet har, og derfor et stort potensial i å få flere grunneiere og relevante aktører med i forumet. Dette vil styrke vårt felles engasjement og ressurser i arbeidet med å utvikle Ryen Vest. Vårt mål videre er å sette Ryen Vest på kartet som et stort utviklingspotensial i byen vår. Vi har sendt inn høringsinnspill til KPA, og tidligere i vår hadde vi en befaring med byrådsavdelingen for byutvikling med James Stove Lorentzen i spissen. Dette markerer starten på en god dialog med offentlige myndigheter.
Heiberg er tydelig på hvor områdeforumet må legge et større fokus fremover:
-For å avdekke behovene og mulighetene, og se hvilke utfordringer vi sammen kan løse, er det essensielt med en sterkere involvering av bydelen og lokalsamfunnet. Ved å etablere et samarbeid med bydelen, kan vi skape en utvikling som møter dagens behov og bygge en bærekraftig fremtid for Ryen Vest.
Vidar Stokkeland, leder for OMAs områdeforum på Fornebu, fortalte om områdeforumet, og om videreutviklingen av Fornebu:
Å ha et områdeforum hvor man kan lære, dele og snakke sammen er utrolig viktig. Mange av de gode løsningene ligger på tvers av grenser, fag og aktører. Hvilke temaer det skal settes søkelys på fremover må være opp til deltakerne og de løpende behovene, men min ambisjon er at Områdeforum Fornebu skal være en arena hvor vi bygger en kultur for deling av kunnskap og gode ideer, samt å være et kontaktpunkt, og diskusjonspartner for Bærum kommune i byutviklingsspørsmål.
Lokale stemmer i fokus
Hovinbyen er Oslos største byutviklingsområde, og skal romme 30-40.000 nye boliger og inntil 50.000 -100.000 arbeidsplasser, og er like stort som Oslo innenfor Ring 1.
Årets konferanse, som ble arrangert for tredje gang,
satt fokus på lokale stemmer i Hovinbyen og samlet deltakere fra bla bygg og anlegg, eiendom, offentlig sektor og forskjellige organisasjoner for å diskutere hvordan lykkes med de ambisjoner og planer som foreligger for dette området.
OMA var godt representert
OMA har tre godt etablerte områdeforumer i Hovinbyen. Stor Økern, Bryn og Helsfyr. Thoms Holth, leder av Områdeforum Stor Økern, deltok i seanse om transformasjonsprosjekter og rammeverk sammen med Jostein Øverby fra PBE og Anders Solheim fra EBY. Helhetlig byutvikling på Bryn ble også satt på dagsorden under konferansen. Her deltok leder av Bryn Områdeforum, Magnus Rognved, i et bredt panel med Tanja Lie, representant fra politiet, PBE og leder av miljø- og byutviklingskomiteen i Bydel Alna. Charlotte Helleland, styremedlem i OMA, og med god lokalkjennskap, deltok i samtale om hva som trengs i Hovinbyen nå og i fremtiden sammen med elevrepresentanter fra Bjerke VGS, byråd for byutvikling James Stove Lorentzen og forsker Gro Sandkjær Hansen.
Veien videre er avgjørende
OMAs utviklingsdirektør Ida Hjeltnes, hadde i oppgave å oppsummere konferansen og peke videre vei under tittelen Tillitt bygger Hovinbyen – steg for sted. Dette i godt kompaniskap med vårt medlem Halogen ved Eyvind Brox, som også har bistått PBE med å fange opp ulike stemmer under konferansen og i nærmere etterarbeid.
Programmet
Hvilke verdier bygger vi by på? Hvor avhengig er vi av tillit? Her i samtale med Terje Holsten, NMBU – førsteamanuensis ved Institutt for eiendom og juss
Stemmer i Hovinbyen – hva har vi lært?
Her ble de ulike stemmene fra konferansen samlet opp – i samtale med Andreas Vaa Bermann fra PBE, Thomas Holth (Områdeforum Stor-Økern og Magnus Hellerud Rognved (Bryn Områdeforum)
Verdens beste by – case Hovinbyen – hvordan går vi videre?
Veien videre ble tegnes ut i samtale med Jostein Øverby fra PBE. Her ble det bla pekt på behovet for og refleksjoner rundt:
– å gå fra strategi til opplevd konkret handling
– Ha fokus på det levde liv
– Jobbe enda mer aktivt med å bryte ned siloer
– Fokus på lokal identitet
– Hovinbyen – et verktøy for transformasjon eller en «stor» bydel.
Ordet ble deretter gitt videre til Byråd for byutvikling James Stove Lorentzen, med et par spørsmål på veien om hvordan de politiske ambisjonene for dette området fortegner seg med de ambisjoner som foreligger og byrådets ambisjon om å skape verdens beste by.
Som også ble fremhevet av flere under selve konferansen og i oppsummeringen er det behov for forsterket offentlig-privat samarbeid for å forløse planer og ambisjoner som foreligger for Hovinbyen. Konferansen var et viktig startskudd for nettopp dette, og noe OMA vil initiere og ha fokus på i tiden fremover poengterte Ida Hjeltnes avslutningsvis.
Utvikling gjennom samhandling på Fornebu
På Fornebu ble det tatt kontakt med grunneierne sommeren 2022, der man har brukt møtene til at alle grunneierne presenterer sine prosjekter og hva de har ambisjoner om for de ulike områdene i 2035.
– Det er avgjørende for god byutvikling av større områder at det er forståelse for hva som skjer i nabolaget, og det at OMA tar initiativ til å samle grunneiere i samme område er ekstremt positivt, uttaler avtroppende leder Katharina Ræder Hernæs.
Forumet har brukt disse to årene til å samle grunneier, bli kjent, bygge nettverk og få forståelse av fremtidsplanene på Fornebu. I tillegg har det vært flere eksterne innlegg på møtene, slik som Fornebubanen, muligheter for el–ferger i fremtiden og fått erfaringsoverførsel fra andre områdeforum.
Fornebu har et fantastisk potensial og det må jobbe for at det blir et sted man reiser til og ikke fra når Fornebubanen etableres. – Et eksempel er det at vi må forsøke å koordinere at det ikke blir stor overetablering av tjenesteyting, bevertning og handel på Fornebu. Det kan medføre at det i lang tid blir tøft for aktørene å klare seg og det vil da ta enda lengre tid før de optimalebygulvene og møtestedene setter seg. I tillegg er det viktig å få den uformelle diskusjonen om hva vi sammen kan gjøre bedre på Fornebu. Arkitektur og inviterende fasader er interessante temaer, understreker Katharina.
– Det er fint at Vidar nå tar stafettpinnen videre og at områdeforumet får gleden av hans energi og kompetanse til å dra i trådene slik at vi får stor nytte av å samles, avrunder hun før hun girordet videre til ny leder.
Vidar Stokkeland startet med å takke Katharina for sterkt bidrag til opprettelsen og etableringen av områdeforum Fornebu, som nå er et veletablert områdeforum med bred deltakelse blant aktørene som jobber med videreutvikling av Fornebu, og har følgende refleksjoner for det videre arbeidet i forumet i et område der det vil skje mye de neste 15-20 årene:
– Å ha et områdeforum hvor man kan lære, dele og snakke sammen er utrolig viktig.
Mange av de gode løsningene ligger på tvers av grenser, fag og aktører. Hvilke temaer det skal settes søkelys på fremover må være opp til deltakerne og de løpende behovene, men min ambisjon er at Områdeforum Fornebu skal være en arena hvor vi bygger en kultur for deling av kunnskap og gode ideer, samt å være et kontaktpunkt, og diskusjonspartner for Bærum kommune i byutviklingsspørsmål, fremhever den nye lederen av forumet.
Skrevet av: Ida Hjeltnes, OMAs utviklingsdirektør
Oslo Pensjonsforsikring er et solid og veldrevet livsforsikringsselskap som tar hånd om pensjonsordningene og personalforsikringene til mer enn 87.000 ansatte og pensjonister i Oslo kommune og selskap de eier.
Oslo Pensjonsforsikring er blant de største ikke-statlige kapitalforvalterne i Norge, med over 131 milliarder kroner i forvaltningskapital. Av denne forvaltningskapitalen har konsernet investert rundt 27 milliarder innenfor eiendom. Totalt omfatter det en eiendomsportefølje på om lag 735.000 kvadratmeter som er eid av Oslo Pensjonsforsikring alene, i tillegg til deleierskap i eiendomsselskaper og fondsstrukturer. Dette gjør Oslo Pensjonsforsikring til en betydelig eiendomsaktør i Norge, med en eiendomsmasse bestående av alt fra kontor, hotel, handel, industri og lager.
Hvorfor OMA-medlemskap?
Selskapet eier blant annet tre større eiendommer i Kvadraturen og har utviklet Økern Portal, og er allerede deltaker i OMA sine områdeform på hhv Stor-Økern og Kvadraturen.
Langsiktighet, soliditet og bærekraft er førende for virksomheten. Sosial bærekraft og byutvikling er derfor sentrale områder for Oslo Pensjonsforsikring å være bidragsyter til og OMA sitt virkeområde passer godt inn i vår tenkning, vektlegger forvaltningsdirektør eiendom Richard Groven.
Her med bilder fra Økern Portal som rommer 3000 arbeidsplasser, har 5 mål takpark med løpebane, treningsmuligheter, andelshage for nærmiljøet og til rekreasjon – som er tilgjengelig for alle! Takhagen har mye besøk fra barnehager og skoler, med 40.000 besøkende hver sommer. I tillegg har det blitt etablert sjakklubb for ungdom, og Østkanttorget (bruktmarked) som arrangeres hvert kvartal + mye mer.
Vi i OMA er veldige glade for å få Oslo Pensjonsforsikring med som medlemmer av moderskipet. Vi ser frem til godt samspill og erfaringsutveksling i videreutvikling av Oslos byområder og deres sosiale engasjement for nærmiljøet, understreker OMAs fung. daglig leder & utviklingsdirektør Ida Hjeltnes.
Sammen utvikler vi Oslo videre!
Både Fornebu og andre av OMA`s ulike områdeforumer gjør viktige erfaringer med hvordan kultur og kunst bidrar til steds- og byutviklingen.
I tillegg presenteres OMA Fornebu visjonskart som viser planer og muligheter for Fornebu fram til 2035. Fornebu er Skandinavias største byutviklingsområde, utbyggingen startet for 20 år side og vil pågå i minst 20 år og til sammen vil det bo om lag 30 000 innbyggere og jobbe minst 20 000 personer på Fornebu.
Program
18:00 – 18:10: Velkommen, ved Ida Hjeltnes, Utviklingsdirektør i OMA
18:10 – 18:25: Innledende ord fra OMA Fornebu v/ leder Vidar Stokkeland med nærmere presentasjon Bygulvkart for Fornebu v/ Esbjørn Kjell, partner i Dark Arkitekter
18:25 – 18:40: Anne Beate Hovind, lektor OsloMet – erfaringer med kultur og placemaking i Bjørvika
18:40 – 18:50: Arthur Wøhni, tidligere direktør for samfunn i Bærum kommune – Hva skal til for å få til en levende bydel i praksis?
18:50-19:15: Paneldebatt om bygulvskartet og kulturens rolle i nye byområder.
Moderert av Rasmus Reinvang, adm. dir. i OMA.
Deltagere:
Lisbeth Hammer Krogh, ordfører Bærum Kommune
Katharina Hernæs, adm. dir, Selvaag By
Erling Dokk Holm, førsteamanuensis NMBU
Anne Hilde Neset, direktør Henie Onstad Kunstsenter
19:15 – 19:30: Spørsmål fra salen
Denne uken arrangeres Hovinbykonferansen under tittelen «Stemmer i Hovinbyen» møtes de som er med å utvikle Hovinbyen, bor, jobber eller går på skole i Hovinbyen. Med diskusjon, foredrag og workshops dykkes det ned i hva Hovinbyen er, har vært og skal bli.
OMA er medarrangør og deltatar med representanter fra våre områdefora i Hovinbyen og vil også oppsummere konferansen og peke på hvilke behov det er for videre arbeid og samarbeid for å bygge Hovinbyen videre.