– Det er veldig stas at så mange møtte opp på årets kickoff. For å få til en vellykket Oslo Urban Week er vi avhengige av medarrangørene våre, og det er til alles fordel at vi sammen kan sparre og dele råd om hvordan man skaper et arrangement som oppleves både nyttig for deltagerne og verdiskapende for arrangørene, sier fungerende daglig leder i OMA, Ida Hjeltnes.
Her er årets tema for Oslo Urban Week
Foto: Torleif Kvinnesland
Oslo Urban Week vokser stadig, og under årets kickoff for medarrangører samlet over 80 personer seg for å få tips om hvordan man lager et vellykket arrangement og for å mingle med bransjevenner.
VIDEREFØRER SUKSESSER
I år som i fjor skal suksesser som Negroni Talks, Oslo Social Club, Fight Club og OMA Awards videreføres. Samtidig vil årets uke være fullstappet med nye perspektiver og arrangementer, i mange av Kvadraturens spennende lokaler.
Mens vi i fjor hadde «Crisitunity» som tema, skal årets tema dra oss tilbake i historien når vi skal «Back to the future». Leder for programkomiteen, Maren Bjerkeng, mener at årets tematikk rommer mange ulike problemstillinger og undertema.
– Vi må tilbake for å se fremover. Hva kan vi lære av historien, hvordan kan vi planlegge for fremtiden, hva er tålegrensen for transformasjon og hva skjer hvis det historiske trumfer alt? Dette er kun et par av spørsmålene Bjerkeng stiller for å sette tankemylderet i spill.
TENKE KREATIVT OG UTFORDRE
– Vær kreative, tenk nytt og tør å utfordre. Oslo Urban Week er en god mulighet til å dele kunnskap og meninger, og til å sette agendaen og by opp til viktige diskusjoner, oppfordrer Hjeltnes.
Årets Oslo Urban Week finner sted i Kvadraturen 24. til 26.september. Dersom du har spørsmål om hva det innebærer å være medarrangør, eller vil ha mer informasjon om hvordan man kan lage et vellykket arrangement ta gjerne kontakt med Ida på ida@oslometropolitanarea.no
Foto: Torleif Kvinnesland
Fra 24. til 26. september vil Kvadraturen, hjertet av Oslo, yre av liv og aktiviteter når Oslo Urban Week inviterer til kunnskapsdeling, debattering og nettverksbygging. Det årlige treffet har vært en stor suksess siden oppstarten, og har etablert seg som en viktig møteplass for de som engasjerer seg i en helhetlig og bærekraftig byutvikling.
Oslo Metropolitan Area (OMA) jobber nå målrettet for å skape en minneverdig opplevelse for deltakere, medarrangører og alle interesserte. Allerede har over 40 aktører sluttet seg til det som blir årets viktigste møteplass, og da fungerende daglig leder i OMA, Ida Hjeltnes, oppfordrer nå de som ønsker å ta del i prosjektet, om å melde seg på.
– Oslo Urban Week er en unik arena, der ulike aktører i eiendomsbransjen knyttes sammen for å dele innsikt og fremme innovative løsninger for bærekraftig byutvikling. Vi håper å gjenta fjorårets suksess, og merker allerede nå at interessen er stor for årets arrangement, sier Hjeltnes.
Gir rom for kreativitet
Den 7.februar arranger OMA kick-off, og samler de som ønsker å være medarrangører i år. I tillegg til faglig påfyll og kreativt input, skal også programkomiteen offisielt lansere hva som blir temaet for Oslo Urban Week 2024.
– Jeg ser veldig frem det jeg vil beskrive som årets høydepunkt. Jeg kan allerede nå avsløre at temaet for året gir rom for masse av kreativitet. Det er et tema som er med på å legge et godt grunnlag for mange viktige og lærerike diskusjoner, men også nye perspektiver og tanker. Vi håper temaet kan inspirerer folk til å tenke både nytt og originalt, sier leder for programkomiteen, Maren Bjerkeng.
Hjertet av Oslo
Vertskapet for årets uke er Kvadraturen områdeforum, som daglig jobber med en visjon om å knytte Kvadraturen og prosjektene der sammen med sentrum og fjorden. Ønsket om å tilgjengeliggjøre området og fremme dets historiske kvaliteter, i tillegg til å utvikle området til å bli mer levende, er stort hos årets vertskap. De vil derfor bruke tiden fremover til å mobilisere blant annet lokale ildsjeler, utviklere og gårdeiere.
– Kvadraturen gir et hav av muligheter, og vi ser frem til å skape et dynamisk og meningsfullt program for de besøkende. Ved å legge Oslo Urban Week til Kvadraturen i år, skal vi sørge for å vise frem det beste hjertet av Oslo har å by på. Vi gleder oss til å bringe flere folk hit, sier leder av Kvadraturen områdeforum, Emelie Tornberg.
OMA og Kvadraturen Områdeforum overleverte rapporten «Samskaping i Kvadraturen» til Kommunal- og moderniseringsminister, Nikolai Astrup og byråd for byutvikling, Rasmus Reinvang i et høytidelig digitalt møte den 7. april.
Rapporten er et resultat av to kafédialoger om Kvadraturen som ble avholdt på nyåret, hvor utviklere, arkitekter, offentlige representanter, næringsaktører og beboere gikk sammen for å utforske hva som skal til for å vitalisere og skape mer byliv i Kvadraturen. Rapporten beskriver blant annet hvordan et privat-offentlig partnerskap kan gi området en re-start, og foreslår Kvadraturen som det neste store ombruksområdet i Oslo.
En stor takk rettes til alle som deltok på Kafédialog Kvadraturen del 1 og 2, og til Kommunal- og moderniseringsdepartementet og Kvadraturen Områdeforum for økonomisk bistand til prosjektets gjennomføring. Ellen de Vibe (Urban Vibes) har vært prosjektleder for arbeidet og Rodeo arkitekter har bistått med metode, kart og visualisering.
Kvadraturen områdeforum vil nå gå i videre dialog med berørte aktører om oppfølging av de strategiene som blir anbefalt i rapporten, og håper både departementet og Oslo kommune ønsker å samarbeide om dette.
Er du beboer eller bruker av Skøyen? Har du noen tanker om hvordan sammenhengen mellom de ulike byrommene på Skøyen kan bli bedre?
Bli med på en digital Kafédialog om bygulvet på Skøyen, onsdag 24. mars kl. 18:00-20:30.
Kafédialogen gjennomføres av OMA v. Skøyen Områdeforum. På oppdrag av Skøyen Områdeforum skal DARK, LPO, Tuvalu Arkitekter og Edit. utarbeide et bygulvskart for å se hvordan utformingen av – og sammenhengen mellom – de ulike byrommene kan bli bedre. Bygulvskartet skal vise alle gater, smett og smug, møteplasser og grønne lunger som fins på Skøyen.
Vi vil derfor høre med de som kjenner Skøyen best om hva som fungerer, hva som ikke fungerer, hvilke virkemidler kan tas ta i bruk for å få det til å fungere bedre? Hva har vi oversett?
Formålet med Kafédialogen er å få konkrete innspill som deretter vil bli brukt videre i arbeidet med bygulvskartet.
Påmelding skjer via Eventbrite.
Deltakelse skjer via Zoom – de som har meldt seg på vil motta en e-post med møtelink.
Vi håper at DU ønsker å delta for å gjøre Skøyen til et mer attraktivt sted.
Velkommen!
Initiativet til Nabolagsfabrikken ble unnfanget under kafédialogene på Skøyen, og OMA har vært sparringspartner med initiativtaker, Kjerstin Bjerka, under hele prosessen. Nå mottar de støtte på 300.000 kr fra Skøyen Områdeforum.
Vi gratulerer!
Kafédialog Lysaker ble initiert av Lysakerbyen Næringsvel som inviterte OMA til å gjennomføre to kafédialoger (6. november 2019 og 15. januar 2020) i området. Utgangspunktet for dialogprosessen var å igangsette en idemyldring om hvilke tiltak det er mulig å iverksette på Lysaker for å skape utviklingstro i et område preget av omfattende offentlige planer. Rapporten er levert til byutviklingsutvalget, offentlige etater, planutvalget til Bærum kommune og flere.