Skip to content

NYTT MEDLEM:

Istaden

Arkitektværelset heter i stedet Istaden. De feirer navneskiftet og utstilling i Venezia med å tre inn i OMA. Med fokus på design, vil Istaden bidra med en ny stemme for arkitektur og stedsutvikling.

 

Istaden (her iført ansiktsmasker) består av Vincenzo Lauri, Grete Løland, Jeff Forbes, Ergin Can, Annichen Fische, Martyn Sutcliffe, Henrik Haver, Marie Callin Østern og Karine Torp Bie. (Marie og Karine var ikke med på bildet.)

I krysningspunktet mellom sted og arkitektur

– Skal vi få til god arkitektur, må vi starte tidlig i prosessen. Design og dialog er våre viktigste verktøy, sier Grete Løland, grunnlegger av Istaden.

Hos Istaden begynner designprosessen med observasjoner. De kartlegger, analyserer og bruker design til å stille spørsmål før byggene tegnes. Målet er å forstå kompleksiteten i stedet, se behovene i sammenheng, og bygge by i overgangene mellom bygg og byrom.

– Vi starter med bygulvet, for det er her folk møtes. Det handler om å svare på kundens behov, samtidig som vi tar ansvar for å skape en tett, levende by, sier Løland.

Istaden tegner moderne arkitektur med utgangspunkt i stedet. Ved å studere historie og særpreg, finner de referanser som forankrer prosjektene i omgivelsene. Ifølge Løland handler det om å skape noe som resonnerer med byen, også når vi fortetter og fornyer.

For Istaden er medlemskapet i OMA en naturlig forlengelse av hvordan de jobber.

– Årsmøtet til OMA var et inspirerende rom, fullt av folk med kompetanse og engasjement. Alle brenner for noe, og det skaper samarbeid på tvers. OMA fyller et tomrom i debatten om byutvikling. Jeg tror dette er starten på noe større, sier Løland.

– Fordi kampen om plassen er hard, må vi finne helhetlige grep som kommer alle til gode. Vi ser OMA som en viktig arena for samhandling, og ønsker å delta aktivt i arbeidet med å utvikle Osloregionen, sier daglig leder i Bjørbekk og Lindheim, Line Løvstad Nordbye.

Bjørbekk & Lindheim ser på klimatilpasningstiltak som en potensiell ressurs for byen, for eksempel når blågrønne strukturer integreres i byrommene. Et godt eksempel er gjenåpningen av Hovinbekken og utformingen av offentlige byrom fra Økern til Ensjø Torg.

– Prosjektet viser hvordan en langsiktig kommunal strategi og godt samarbeid mellom ulike aktører kan skape bærekraftige løsninger, sier Nordbye.

Med medlemskap i OMA ønsker Bjørbekk & Lindheim å være en aktiv stemme i byutviklingen, og løfte frem naturen som et viktig verktøy for livskvalitet og klimatilpasning.

Oslo står overfor komplekse utfordringer, som løses best om vi samarbeider på tvers.

– Vi er opptatt av å utvikle steder der folk har lyst til å bo, jobbe og møtes, sier Terje Lorentzen, utviklingsdirektør i Linstow. – OMA er en viktig arena der vi kan samarbeide med andre aktører, dele kunnskap og utforske nye løsninger.

Samarbeid for en bedre by

OMA ble etablert for å gjøre Oslo til et forbilde innen bærekraftig byutvikling ved å samle aktører på tvers av fag, sektor og bransje. Med felles retning og god dialog, utvikler vi en helhetlig by.

– Skal vi lykkes med å skape menneskevennlige bymiljøer, må vi rive siloene fra start. Det er på tide å revurdere prosessene, metodene og verktøyene vi bruker for å designe byrom. De beste løsningene oppstår når ulike perspektiver får spille sammen, sier Lorentzen.

Et godt eksempel er arbeidet med den gamle Veterinærhøgskolen. I samarbeid med Oslobygg KF har Linstow brukt det siste året på å utforske mulighetsrommet i tett dialog med både innbyggere og fagmiljøer. Prosessen har vært preget av samskaping og åpenhet.

– Vi trenger flere slike arenaer hvor vi kan teste, lære og utvikle ideer sammen. Det er her OMA har sin største verdi.

En viktig aktør for fremtidens by

OMA-leder Rasmus Reinvang er glad for at Linstow tar en større rolle i fellesskapet.

– Vi er veldig glade for å ha Linstow med. De kombinerer faglig tyngde og ambisjon med viljen til å samarbeide på tvers. Det er en styrke for OMA, og for Oslo!

Med økt deltakelse i nettverket ønsker Linstow å bidra aktivt til videreutviklingen av OMA som en plattform for tverrfaglig samarbeid og innovasjon.

– Vi ser frem til å være en del av det videre arbeidet, og bidra til å skape varige verdier for byen og de som bruker den, sier Lorentzen.

Oslo og Akershus vokser raskt

Innen 2040 forventes det 200 000 flere innbyggere i regionen. Det stiller krav til hvordan vi utvikler nye boliger, nærmiljøer og transportsystemer. I sitt høringsinnspill, peker OMA på at veksten må styres bedre, særlig mot områder med godt kollektivtilbud. Målet er å skape en bærekraftig, konkurransedyktig og attraktiv hovedstadsregion som kan måle seg med de beste i Nord-Europa.

— Planen må bidra til at vi praksis klarer å levere den utviklingen samfunnet etterspør, påpeker Geir Graff Kallevåg i Obos, som leder OMAs ressursgruppe for områdeutvikling.

Her er noen av de viktigste innspillene:

– Veksten må skje ved kollektivknutepunktene. Vi må prioritere områder som allerede har, eller lett kan få, god kollektivdekning. Det er her vi får mest igjen for investeringene våre.

– By- og stedskvalitet må være i fokus. Høy utnyttelse og kvalitet må gå hånd i hånd. Kommunene må ha gode verktøy for dialog med utbyggerne, slik at prosjektene utvikles på en måte som gir noe tilbake til fellesskapet.

– Bedre kartlegging av hvor det er kapasitet i kollektivsystemet. Vi trenger en mer realistisk vurdering av hvor det er plass til vekst, både for boliger og næring. Da kan vi bygge der det faktisk er mulig å få til en bærekraftig utvikling.

– Flere boliger folk har råd til. For å sikre sosial bærekraft og tilgang på arbeidskraft, må vi planlegge for flere boliger med rimelig pris og god kvalitet.
Tettere og smartere arealbruk. Vi må bygge mer der vi allerede har by. Arealet må brukes klokere, spesielt rundt kollektivknutepunktene. Slik sparer vi natur og matjord.

Et samarbeid på tvers

Høringsinnspillet er utarbeidet av OMAs administrasjon, sammen med ressursgruppene for områdeutvikling, kommuneplan og arkitektur. OMA har også samarbeidet med Norsk Eiendom.

Takk til Hanne Sophie Solhaug, Terje Lorentzen, John Martin Pedersen, Anders Klang, Emelie Tornberg, Kjell Kvarekvål, Maren Bjerkeng, Henrik Taubøll, Kathinka Lien Augustine, Vidar Fiskum, Geir Graff-Kallevåg og Ida Hjeltnes for innsatsen.

Det startet som det sjelden gjør, med anarkister, diplomater og drivved. En planke av gangen ble til badstuflåten Måken, og i dag dupper fire spesialbygde badstuer i Oslofjorden, klare til å varme alle som er gale nok til å kaste seg ut i iskald sjø.

– Badstuene i Bjørvika har satt Oslo på verdenskartet. Vi ser badstuen som vår tids leirbål, et sted folk i byen møtes uavhengig av hvem de er og hvor de kommer fra. I OMA blir vi en del av et fellesskap med andre som brenner for Oslo og byutvikling. Her kan vi både få og gi nye perspektiver, og på den måten gjøre byen varmere og mer inkluderende, sier generalsekretær i Oslo Badstuforening, Ragna Marie Fjeld.

Oslo Badstuforening omtaler seg som Oslos beste forening, og kanskje er OMA den nest beste? Nå er i hvert fall de to foreningene forent om å gjøre Oslo til verdens beste by.

– Oslo Badstuforening er en viktig byutviklingsaktør. De sørger for at byen lever, har plass til alle, og at hjertet banker litt fortere. Vi trenger mer av den slags i Oslo!, sier daglig leder i OMA, Rasmus Reinvang.

OMA jobber på tvers av fag og sektorer for helhetlig og bærekraftig byutvikling. Som OMA-medlem blir du invitert med i ressursgrupper, områdeforum, frokostmøter og kompetanseløft. Alle med et bankende hjerte for byutvikling i Osloregionen er velkomne til å bli med!

Styremedlemmene må være ansatt/representere et OMA-medlem så lenge man sitter i styret, og velges for en periode av 2 år. Sittende styremedlemmer kan også søke valgkomiteen om gjenvalg for en periode av 2 år.

Har du spørsmål, eller ønsker å melde din interesse?

Send en henvendelse til leder av valgkomiteen; geir.graff.kallevag@obos.no

Valgkomiteen ledes av Geir Graff Kallevåg (OBOS) og består ellers av Emelie Tornberg (Entra) og Jakob Krupka (Møller Eiendom).

Insenti er et prosjektlederselskap med 60 ansatte som har solid og bred erfaring innen alle faser av bygge- og eiendomsprosjekter. Siden oppstarten i Osloregionen i 2001 har de etablert seg som en viktig samarbeidspartner for profesjonelle byggherrer.

De siste tre årene har vi ledet prosjekter med en total kostnadsramme på rundt 12 milliarder kroner. Prosjektene spenner seg fra 25 millioner til 2 milliarder kroner, forteller Christian Molt Rise, administrerende direktør i Insenti.

Selskapet har en rekke imponerende prosjekter på sin merittliste, med blant annet Kristian Augusts gate 13, Kommunegården i Sandvika, Aker Tech House, Sommerro og Campus Ullevål på listen.

Insenti beskriver seg selv som en uavhengig rådgiver for byggherren med en kommersiell og handlingsorientert tilnærming til byggeprosjekter.

Gjennom «Insentimodellen», en variant av byggherrestyrte delentrepriser, kan de ta hånd om hele prosjektet for byggherren. Dette innebærer at de kan være med fra idéfasen (tidligfase) og lede prosjektet gjennom utvikling, bygging, overlevering og oppfølging.

Hvorfor har Insenti valgt OMA-medlemskap?

Tore Ulvin, avdelingsleder for prosjektutvikling i Insenti, har fulgt OMA tett helt siden tiden da organisasjonen fokuserte mest på god profilering av norsk eiendomsutvikling på eiendomsmessen, MIPIM.

Siden den gang har OMA utviklet seg til å bli en viktig samhandlingsarena for byutvikling, sier Ulvin.

Ulvin ledet OMA Områdeforum Vika (nå Vika og Filipstad) i en årrekke, og satt som leder for områdeforumet i 2023 da Oslo Urban Week ble avholdt i Vika.

Insenti trekker frem OMAs evne til å løfte frem relevante utfordringer og muligheter på en positiv og konstruktiv måte. Insenti ønsker å være en aktiv bidragsyter i arbeidet med å utvikle både gode byer og spennende prosjekter.

Den kollektive verdiutviklingen som oppstår når aktører snakker sammen og tenker felles mot et større mål enn sitt eget prosjekt, har kanskje vært OMAs viktigste bidrag til å endre mindsettet rundt hva god eiendomsutvikling er, sier Ulvin.

– Vi er svært glade for å få de gode kreftene i Insenti om bord på OMA-skuta, noe som styrker vår evne til å representere bredden i bransjen og ytterligere legge til rette for samarbeid om den gode byen!
, avslutter Rasmus Reinvang, adm. dir. i OMA.

Byen trenger gode energiløsninger!

Gjennom OMA får Hafslund tilgang til en plattform for å utveksle informasjon og finne gode, helhetlige energiløsninger allerede i planleggingsfasen. Dette bidrar til å imøtekomme de høye kravene fra myndigheter, utbyggere og innbyggere om bærekraftige energiløsninger.

Samarbeid på tvers av eiendomsgrenser er avgjørende for å sikre effektive løsninger, og OMA gir oss en verdifull arena for dette, sier Iren Aanonsen i Hafslund Celsio.

-Byen trenger effektive og rene energikilder, supplerer adm. dir. Rasmus Reinvang i OMA. I OMA er vi opptatt av å ha medlemmer fra hele verdikjeden som trengs, når den bærekraftige byen skal utvikles. Det er flott å ha en aktør som Hafslund Celsio med på laget.

Om Hafslund Celsio

Hafslund Celsio har i over 100 år levert fjernvarme til Oslo, og er i dag Norges største fjernvarmeleverandør. Med et nettverk av fjernvarmerør på over 70 mil under bakken, distribuerer selskapet varmtvann som varmer opp over 400 000 innbyggere og arbeidende hver dag.

Fjernvarmen produseres ved å utnytte overskuddsvarme fra blant annet avfallsforbrenningsanleggene på Klemetsrud og Haraldrud, datasenteret Stack på Ulven og kloakken på Skøyen. Dette er eksempler på sirkulær energi, der ressurser som ellers ville gått tapt, utnyttes på nytt.

I tillegg til fjernvarme leverer Hafslund Celsio fjernkjøling. Den nye energisentralen “Hovinbyen Energy Hub” (HEH) skal etter planen settes i drift i juli 2025, og vil levere fjernkjøling til områdene Økern, Ulven og Haraldrud. Dette er en del av Hovinbyen-strategien for å etablere termisk mikrogrid.

Hafslund Celsio deltar aktivt i utviklingen av energi- og klimavennlige løsninger for Oslo. Selskapet har blant annet bidratt til Oslos energiplanleggingsverktøy, som hjelper utviklere med å identifisere egnete energiløsninger. Dette verktøyet er nå en del av en pilot i Rosenholm områdeplan.

Fram Eiendom er en av Norges største private eiendomsbesittere og en aktiv aktør innen eiendomsutvikling og -forvaltning. Med en portefølje på 68 eiendommer, på totalt ca. 560 000 kvadratmeter, har Fram Eiendom et langsiktig perspektiv som reflekteres i deres arbeid med å skape kvalitetsprosjekter som gir verdi til både lokalsamfunn og byområder. Eiendommene deres inkluderer ca. 326 000 kvadratmeter kontorlokaler, 69 000 kvadratmeter forretningsareal, 96 000 kvadratmeter lager og produksjon, 9 000 kvadratmeter boliger, og 4 950 parkeringsplasser.

Vi utvikler for å utvikle byen. Enten det bidrar til å hjelpe frem en lokalbedrift, et nabolag eller en bydel. Det skal utgjøre en forskjell når Fram står bak.

Primærområdet til Fram Eiendom er Oslo Vest, med et særlig fokus på aksen mellom Skøyen og Oslo sentrum.

Vårt arbeid preges av hands-on engasjement, integritet og gjennomføringskraft. Fram Eiendom skal være en foretrukken partner for samarbeid og et førstevalg for leietakere. I områder som Skøyen, Økern og Kvadraturen, hvor vi eier eiendommer, er vi aktive deltakere i OMAs områdefora.

Hvorfor OMA medlemskap?

Vi [Fram Eiendom] verdsetter OMAs rolle som en brobygger mellom offentlige og private aktører, noe vi ser som avgjørende for å sikre en bærekraftig byutvikling som tar hensyn til alles interesser. Med et langsiktig perspektiv på eierskap og forvaltning, ser vi det som viktig å bidra til en byutvikling som varer over generasjoner.

Deres tilstedeværelse i Skøyen har gjennom flere tiår bidratt til å utvikle området til en attraktiv og levende bydel.

Eiendomsfoto: Karenslyst Alle 10 Foto: nyebilder.no

Vi er glade for Fram Eiendoms aktive deltakelse i våre områdefora, og ser frem til tiden fremover med de som XL-medlem! Velkommen!

Hovinbyen Sirkulære Oslo (HSO) har som mål å bli verdensledende innen sirkulær økonomi, med særlig fokus på bygg, anlegg og avfallshåndtering. Gjennom innovative løsninger og tverrfaglig samarbeid har HSO ambisjoner om å gjøre Hovinbyen – med områdene Økern, Ulven og Haraldrud – til en testarena for en bærekraftig fremtid. Målet er klart: å utvikle ny kunnskap, teknologi og arbeidsplasser som bidrar til grønn vekst og reduserte utslipp.

HSO gjennomførte nylig en mulighetsstudie som viser et betydelig potensial for området. Innen 2050 skal det utvikles 1,66 millioner kvadratmeter, bygges 8 200 boliger og skapes 35 000 nye arbeidsplasser. Dette gjør HSO til en nøkkelaktør i overgangen til en sirkulær økonomi, hvor ressursene utnyttes bedre og avfallet reduseres. Visjonen er å skape en fremtidsrettet bydel som er bærekraftig på alle plan – både økonomisk, sosialt og miljømessig.

Hvorfor OMA-medlemskap?

Elin Schjenken Halvorsen trekker frem verdien av nettverket i OMA:

Gjennom medlemskapet i OMA får HSO tilgang til et verdifullt samhandlingsnettverk av offentlige og private aktører som deler samme mål om helhetlig byutvikling. Sammen med aktører i Stor-Økern områdeforum vil HSO bidra til å forme Økern, Ulven og Haraldsrud som knutepunkter for sirkulær byutvikling. Dette samarbeidet er helt avgjørende for å nå de ambisiøse målene for Hovinbyen, og for å skape en grønnere fremtid for Oslo.