HRTB er en aktør med stolt og lang historie. Kontoret ble etablert allerede i 1960 (da som Hultberg, Resen og Throne-Holst arkitekter), etter at en gruppe unge arkitekter vant førstepremien i konkurransen om planen for Blindern-Gaustad-området, som i dag omfatter Universitet i Oslo, Forskningsparken og Rikshospitalet. Denne tidlige suksessen ble fulgt opp av flere høyprofilerte konkurranseseiere, inkludert Domus Medica (UiO) og den anerkjente Skjettenbyen.
Nytt OMA-medlem:
HRTB Arkitekter
Løkkatunet og Kongla i Lørenskog. Illustrasjon: HRTB Arkitekter
Det er med stor glede vi kan meddele at HRTB Arkitekter trer inn i OMA-fellesskapet. Med over 60 års erfaring med å forme Oslo, er de et spennende tilskudd til nettverket.
Med dype røtter i Oslos byutvikling
"Hverdagsbyen"
HRTB jobber med særlig fokus på «hverdagsbyen» og sosial bærekraft. De utvikler nabolag gjennom boligprosjekter, omsorgsbygg, skoler og barnehager, og legger stor vekt på menneskevennlige bymiljøer.
– Vi tegner med omtanke – for mennesker i ulike livssituasjoner og for de små kvalitetene som preger hverdagen, også i prosjekt av stor skala. Erfaringene våre viser at byutvikling og arkitektur ofte er uten entydige fasitsvar. Derfor arbeider vi med en lyttende og utforskende tilnærming, der innsikt, dialog og stedets behov danner grunnlaget for gode og varige løsninger.
Arkitekten som brobygger i bransjen
På spørsmål om hvorfor de ønsker å være en del av OMA, trekker arkitektkontoret frem verdien av samhandling og felles utvikling. De ser på arkitekten som en brobygger i byggebransjens verdikjede, og søker arenaer der åpenhet står i sentrum.
– OMA representerer nettopp dette – et faglig fellesskap som samler aktører rundt bedre prosesser, tydeligere samhandling og høyere kvalitet i våre omgivelser. Derfor opplever vi OMA som et naturlig sted å bidra, lære og være med på å styrke bransjen videre, uttaler kontoret.
Daglig leder i OMA, Rasmus Reinvang, er begeistret for å få en så tradisjonsrik aktør med på laget:
– HRTB Arkitekter er ikke bare ærverdige, de har også bygget Brynseng skole med flerbrukshall på toppen med yttervegg i det transparente materialet okalux og gjort siloen på Løkka om til Oslos råeste studentboliger. HRTB Arkitekter blir uten tvil en berikelse for OMA-fellesskapet!, sier Reinvang.





Ellen de Vibe bringer med seg lang og omfattende erfaring fra byutviklingsfeltet, og har bl.a. vært byplansjef i Skien, leder av Statens Byggeskikkutvalg, i tillegg til PBE-sjef i Oslo i 20 år.
Hun understreker selv relevansen av medlemskapet:
«OMA er viktig fordi ulik kompetanse kan deles og samhandlingen mellom ulike aktører kan gi synergi i byutviklingen. Urban Vibes er særlig interessert i å delta i foreningens arbeid med arkitektur og estetikk. Oslo Urban Week er også faglig nyttig.»
Maren Bjerkeng, leder for OMAs ekspertgruppe for arkitektur, ser frem til samarbeidet:
«Jeg gleder meg virkelig til å få Ellen med i arkitekturgruppen. Over mange år har jeg satt stor pris på hennes solide faglige tyngde innen arkitektur og byutvikling. Det er strålende at hun nå også blir aktiv i OMA – og særlig i ekspertgruppen for arkitektur, hvor jeg er sikker på at hennes engasjement vil løfte oss enda et nivå.»
Rasmus Reinvang, daglig leder i OMA kommenterer tilskuddet:
«Tommel opp! Ellen er legemliggjøringen av kompetent, kunnskapsbasert og engasjert byutvikling, som er kjerneverdier i OMA.»
Velkommen til OMA!
– Musikk gjør oss friskere, vi samarbeider bedre og blir rett og slett mer produktive, sier Espen Sørbye Frederiksen, Head of New Music Hall i Oslo-Filharmonien.
Han har en klar visjon for hvorfor de melder seg inn i OMA: Filharmonien ønsker å nå ut til flest mulig, og musikk skal være viktig for alle i samfunnet. I tillegg jobber de for å realisere et helt nytt musikkhus i Oslo.
Men hva er egentlig et musikkhus? – Det er et sted hvor byens innbyggere kan utvikle musikkinteressen sin! Et sted for å synge i kor, spille i band, og en arena for å skape morgendagens musikk, forklarer Sørbye Frederiksen.
Han mener musikk er en undervurdert superkraft i moderne byutvikling: – Når vi utvikler byer handler det om at folk skal ha det bra. Skal man ta byutvikling på alvor, må man forstå den magiske kraften som ligger i musikken for å aktivere befolkningen.
I OMA gleder vi oss over å få en så spennende aktør med på laget.
– Dette er musikk i mine ører! Oslo er en musikkby med masse aktivitet og flere konserter årlig enn byer som København og Stockholm. Det må ikke gå tapt når byen vokser videre, tvert imot bør det styrkes. Derfor er jeg svært glad for at vi har fått OFO med på laget i OMA, uttaler Rasmus Reinvang, adm. dir i OMA.
Velkommen til OMA!
Den gode studentbyen
På Sogn, Ullevaal og St. Hanshaugen, i Stensberggata, Pilestredet, Iladalen og Nydalen, på Carl Berner, Kringsjå, Bjølsen og Blindern, ved Lillo, Vestgrensa og Vulkan, og mange flere steder – til og med i Lillestrøm – finner du SiOs studentboliger!
Med rundt 10 000 studentboliger, i tillegg til helsetjenester, rådgivning, trening, barnehager og et bredt velferdstilbud – spiller SiO en sentral rolle i å gjøre Oslo til en tilgjengelig og attraktiv studentby. Studenter i byen gjør Oslo mer levende og styrker byens evne til å tiltrekke unge talenter og fremme innovasjon, samtidig som det bidrar til økt inkludering og mangfold.
Fra SiO følger dette om hvorfor de blir medlem:
«OMA er et sentralt og sterkt nettverk for bærekraftig byutvikling i Oslo, og vi gleder oss til å bli en del av et samarbeidsforum hvor nøkkelaktører i byutviklingen møtes. Vi ser frem til å bidra i kunnskapsdeling, innovasjon og samarbeid for å utvikle et enda bedre bymiljø å leve og studere i.»
Rasmus Reinvang følger opp med OMA sitt perspektiv:
«Unge voksne og kunnskapsutvikling er blod som pumper rundt i Oslos årer. Oslo-regionen trenger flere gode studentboliger som bidrar til gode lokale bymiljøer. Jeg ser frem til samarbeidet med SiO, bl.a. i Nydalen, som vokser frem som et nytt urbant, levende og studentvennlig strøk!»
Velkommen, SiO, vi ser fram til samarbeidet!



Sammen om en bedre by
«OMA er en sentral aktør i arbeidet med å utvikle fremtidens Oslo på en effektiv, inkluderende og bærekraftig måte. Vi tror på mer god by som svaret på mange av samfunnets utfordringer, legger til rette for samarbeid mellom sentrale aktører, og skaper ledende arenaer som Oslo Urban Week. Som medlem av OMAs styre får du anledning til å bidra til å utvikle OMAs arbeid videre», sier Stian Berger Røsland, leder av årets valgkomité.
Styremedlemmene må være ansatt/representere et OMA-medlem så lenge man sitter i styret, og velges for en periode av 2 år. Sittende styremedlemmer kan også søke valgkomiteen om gjenvalg for en periode av 2 år.
OMAs styre
Styret representerer bred erfaring fra byutviklingsfeltet, og arbeider med å styrke verdien av medlemskapet, skape gode møteplasser og dele kunnskap på tvers av bransjer og regioner.
Dagens styre består av:
Synnøve Lyssand Sandberg, styreleder (Skanska Næringseiendom)
Christian Winsnes Rustand (Entra)
Øystein Thorup (Avantor)
Terje Lorentzen (Linstow Eiendom)
Kristin Haug Lund (Bane NOR Eiendom)
Richard Kristensen Kruse (Storebrand Eiendom)
Maren Bjerkeng (Aspelin Reitan Eiendom)
Julie Sjøwall Oftedal (Multiconsult)
Foto: Torleif Kvinnesland
Har du spørsmål, eller ønsker å melde din interesse?
Send en henvendelse til et medlem av valgkomiteen innen onsdag 11. februar. 2026.
Stian Berger Røsland, leder av valgkomiteen.
Partner / Advokat i Selmer
s-rosland@selmer.no
Netten Østberg
Innovasjon og marked i Asplan Viak
netten.ostberg@asplanviak.no
Emil Paaske
Partner i Agate Utvikling
emil@agate.no
Hvordan møte Oslos sykkelmål best?
En fersk rapport, presentert på et frokostmøte hos Ferd den 22. januar 2026, avdekker at Oslos parkeringsnorm for sykler er moden for endring. Rapporten, utarbeidet av Lala Tøyen og Civitas, kartlegger dagens praksis og dens konsekvenser.
Rapporten viser at dagens krav til sykkelparkering fører til at et stort flertall av nye plasser står utbrukt. En justering nedover vil derfor ikke gå ut over arbeidet med å øke sykkelbruken fra dagens 8% av reiser til 25%. Effektiv sykkelinfrastruktur er avgjørende, men krever justering når dagens utforming ikke treffer de reelle behovene, som for eksempel tilrettelegging for elsykler og lastesykler.
Overdimensjonering med klare negative følger
Denne overdimensjoneringen har klare negative følger som strider mot de grønne ambisjonene: unødvendig arealbruk, dårligere uteområder, økte CO2-utslipp og høyere byggekostnader, heter det i rapporten. En mer skreddersydd norm og praksis vil kunne snu denne trenden og bidra til både effektivitet og miljøgevinst.
Veien videre: ny norm på trappene
Byrådet har varslet at et forslag til ny parkeringsnorm skal sendes på høring i løpet av første kvartal 2026.
Programmet for seminaret var som følger:
09.00 Velkommen ved Camilla Krogh (adm. dir. i Ferd eiendom)
09.05 Hovedfunn fra kunnskapsgrunnlaget, ved Iwan Thomson (Lala Tøyen) og Olav Fosli (Civitas)
09.20 Erfaringer fra utbyggere og brukere
– Øystein Thorup, Avantor
– Karsten Hjertholm, Stor Oslo eiendom
– Roar Næss, Syklistforeningen
09.35 Panelsamtale med fire sentrale byutviklingspolitikere: Haakon Riekeles (V), Magnus Birkelund (Frp), Tamina Rauf (AP), Sirin Stav (MDG). Samtalen ledes av Rasmus Reinvang fra OMA.
09.55 Avrunding og takk for oppmøte
Som en familiebedrift etablert på Bryn siden 1969 er Bryn Eiendom i dag en av de største eiendomsbesitterne og utleierne i bydelen. Nå blir de medlem av OMA for å bidra enda tydeligere i utviklingen av ´Destinasjon Bryn´ gjennom OMA Områdeforum Bryn.
«Etter flere år med samarbeid med de fem største grunneierne på Bryn er det nå etablert Områdeforumet Bryn hvor nesten alle grunneierne er samlet for utviklingen av ‘Destinasjon Bryn’. Det var nå da naturlig å bli medlem av OMA Områdeforum og i større grad dra nytte av OMAs kompetanse, nettverk og erfaringer innenfor helhetlig og bærekraftig byutvikling,» sier Trine Lise Myrengen, eiendomssjef i Bryn Eiendom.
Trine Lise forklarer videre at Bryn Eiendom ønsker å bidra til et nytt byområde med særpreg og identitet:
Trine Lise Myrengen, Eiendomssjef i Bryn Eiendom.Som en av de største eiendomsbesitterne på Bryn er vi opptatt av hvordan vi kan bidra til et nytt byområde med særpreg og identitet, og hvordan vi sammen i Områdeforumet Bryn kan bidra til ‘Oslos mest lekne og levende bysentrum’, et sted hvor man ønsker å jobbe, bo og besøke. Vi har et hjerte for Bryn, og vi ønsker å bidra til å sette Bryn på kartet og utvikle fra et grått industriområde til grønne omgivelser.
Rasmus Reinvang, adm.dir i OMA er glad for medlemskapet, og legger til at: «Bryn kommer til å bli et nytt og dynamisk bysentrum i Oslo, med supre grønne kvaliteter. Bryn Eiendom er en sentral aktør i dette arbeidet og det er en sann glede å ha dem med i OMA-gjengen!»
Med prosjekter som Kalbakken Torg, Sofienberg, Rødtvet, Nordvetveien 32, Kastellet og Årvoll Torg bidrar FagerStad til å utvikle gode nabolagssentra, der bolig og nærhandel henger naturlig sammen i bybildet.
«Vi er opptatt av helheten i byutviklingen. Både bolig- og handelsarealer skal fungere sammen i bybildet. De lokale møteplassene i nærsentrene har blitt vårt varemerke og vår identitet,» sier Silje Strøm, by- og områdeutvikler i FagerStad.
FagerStad understreker at et godt samarbeid mellom offentlige myndigheter er helt avgjørende for å utvikle gode og trygge nabolag.
«Ettersom mange av våre prosjekter er i Oslo, er vi tett på spørsmål som knyttes til tidlig fase, kommuneplanen og utfordringer vi møter i regulering av små og store prosjekter. Vi ønsker å bidra til at vi kan bygge en fager by med gode nabolagskvaliteter. Her har vi mange innspill til hva som skal til for et smidigere samarbeid mellom offentlige myndigheter,» avslutter Strøm.
Rasmus Reinvang, adm.dir. i OMA, legger til: «Da jeg var byråd for byutvikling ba Aftenposten meg peke på et bra byutviklingsprosjekt i Oslo. Jeg pekte på Sæter Torg av FagerStad, hvor man har fått til attraktiv og stedstilpasset byutvikling ved et kollektivpunkt i ytre by. Dette gjør det ekstra gøy at vi nå har fått med FagerStad i OMA!»
– Snøhetta har valgt å bli medlem i OMA nå fordi det, i en tid preget av raske og uforutsigbare endringer, er viktigere enn noen gang å utvikle gode og langsiktige mål og strategier, sier Marius Hauland Næss, markedsdirektør for Norden i Snøhetta.
Oslo er også Snøhettas hjemmemarked og visningsvindu, hvor arkitektur og byutvikling har vokst frem gjennom viljen til å eksperimentere, lære og tenke nytt. Med prosjekter som ikoniske Bibliotheca Alexandrina i Egypt og Operahuset i Oslo utfordrer Snøhetta konvensjoner og styrker relasjonen mellom mennesker og omgivelsene de lever i.
– Omgivelsene våre er det som påvirker oss aller mest hver dag, og vi ønsker å støtte OMA i å løfte byutvikling i samfunnsdebatten gjennom deres nettverk av dyktige folk, sier Hauland Næss.
WSP er et av verdens ledende rådgiver- og konsulentselskaper. Med solid ingeniørkompetanse, tverrfaglig innsikt og strategisk rådgivning jobber de for å gjøre en positiv forskjell i lokalsamfunn verden over.
– I likhet med OMA eksisterer vi for å forme samfunn som gir rom for gode liv. Sammen kan vi skape verdi gjennom innovasjon, samarbeid og evnen til å se helheten i det vi gjør, sier Lars Edvard Bergdal, divisjonsleder for bygg i WSP.
WSP har bred erfaring med komplekse rehabiliteringsprosjekter, og er involvert i flere av Oslos mest kjente bygg med vernestatus, blant annet Oslo rådhus, den gamle veterinærhøgskolen, Østbanehallen, Domus Media, Høyskolen Kristiania og Diakonhjemmet.
– Vi er stolte av å ha blitt kåret til verdens ledende miljø- og bærekraftsrådgiver tre år på rad. Nå ser vi frem til å bidra med vår internasjonale erfaring og faglige bredde inn i OMAs tverrfaglige nettverk, sier Bergdal.