Skip to content

Ekspertgruppe Kommuneplan:

OMA og PBE i samar­beid om KPA

OMA og Plan- og bygningsetaten (PBE) tok opp tråden igjen denne høsten med verdifulle rundebordsamtaler om sentrale temaer i kommunenes arbeid med revisjon av gjeldende arealdel til kommuneplanen (KPA).

 

Foto: Maria Brox

Kommuneplan

Tre møter har blitt avholdt, der det blant annet har vært faglig sparring på tvers om arkitektur, stedskvalitet, detaljeringsgrad, planhierarki, utnyttelse og høyder, prioritering av ulike hensyn, bærekraftsrapportering med mer.

Det er flott å se fagfolk i OMA-miljøet og hos PBE finne sammen i konstruktive samtaler der man bruker hverandres faglige spisskompetanse og innsikt, samtidig som man respekterer rollene man har. Samtalene har bidratt til å drøfte utvalgte temaer i KPA-en og på den måten skape en bedre forståelse for kommunenes øverste styringsdokument. Dette vil hjelpe oss alle og bidra til at den nye KPA-en blir et fungerende verktøy for alle involverte.

Vi er svært takknemlig for at PBE i Oslo viser en så fin åpenhet og møter bransjen i faglig diskusjon. Dette har gitt mange gode, faglige diskusjoner og skapt en felles forståelse for de utfordringer og muligheter vi står ovenfor. Vi håper at dette samarbeidet kan være en foregangsmodell for samspill og dialog mellom det offentlige og private også fremover.

Takk til Aspelin Ramm, Haavind, og Entra for å huse disse tre rundebordssamtalene.

Fram Eiendom er en av Norges største private eiendomsbesittere og en aktiv aktør innen eiendomsutvikling og -forvaltning. Med en portefølje på 68 eiendommer, på totalt ca. 560 000 kvadratmeter, har Fram Eiendom et langsiktig perspektiv som reflekteres i deres arbeid med å skape kvalitetsprosjekter som gir verdi til både lokalsamfunn og byområder. Eiendommene deres inkluderer ca. 326 000 kvadratmeter kontorlokaler, 69 000 kvadratmeter forretningsareal, 96 000 kvadratmeter lager og produksjon, 9 000 kvadratmeter boliger, og 4 950 parkeringsplasser.

Vi utvikler for å utvikle byen. Enten det bidrar til å hjelpe frem en lokalbedrift, et nabolag eller en bydel. Det skal utgjøre en forskjell når Fram står bak.

Primærområdet til Fram Eiendom er Oslo Vest, med et særlig fokus på aksen mellom Skøyen og Oslo sentrum.

Vårt arbeid preges av hands-on engasjement, integritet og gjennomføringskraft. Fram Eiendom skal være en foretrukken partner for samarbeid og et førstevalg for leietakere. I områder som Skøyen, Økern og Kvadraturen, hvor vi eier eiendommer, er vi aktive deltakere i OMAs områdefora.

Hvorfor OMA medlemskap?

Vi [Fram Eiendom] verdsetter OMAs rolle som en brobygger mellom offentlige og private aktører, noe vi ser som avgjørende for å sikre en bærekraftig byutvikling som tar hensyn til alles interesser. Med et langsiktig perspektiv på eierskap og forvaltning, ser vi det som viktig å bidra til en byutvikling som varer over generasjoner.

Deres tilstedeværelse i Skøyen har gjennom flere tiår bidratt til å utvikle området til en attraktiv og levende bydel.

Eiendomsfoto: Karenslyst Alle 10 Foto: nyebilder.no

Vi er glade for Fram Eiendoms aktive deltakelse i våre områdefora, og ser frem til tiden fremover med de som XL-medlem! Velkommen!

Leo Rygnestad fra Bydel Gamle Oslo (BGO) understreket etterpå at det var veldig fint å se så mange mennesker som er interessert i Grønland, og at møtet foregikk i Trelasthallen – et bygg som tidligere skulle rives, men nå revitaliseres. Historisk foranking når Grønland skal utvikles er viktig.

Rasmus Reinvang, daglig leder i OMA, bemerket at et hovedpoeng som kom frem på frokostmøtet, er at fremtidens Grønland må bevare de gode kvaliteter som finnes i dag samtidig som det ryddes opp og tilføres nye.

Carl Henrik Borchsenius fra Entra, og leder av OMA Områdeforum Nedre Akerselva, understreket at samarbeid er viktig, og at deltagelsen fra både politi, bydel, kommunale etater og grunneiere viser at det nå er et felles ønske og ambisjon om å løfte området. Hvis alle tar tak og jobber for et bedre Grønland fra sitt perspektiv, kan vi nå målene i det nye bygulvskartet.

Rapporten og bygulvskartet ble utarbeldet av SLA for Områdeforum Nedre Akerselva.

Kvadraturen Områdeforum jobber med en helhetlig visjon for å knytte Kvadraturen og prosjektene bedre sammen med resten av sentrum og fjorden. I dette ligger et ønske om å tilgjengeliggjøre bymessig potensiale og historiske kvaliteter, samt å utvikle et levende område med et aktivt bygulv også gjennom fortetting, foredling og programmering.

Emelie Tornberg har vært en drivkraft i områdeforumet, og har som en av hennes mange bidrag som leder samlet lokale aktører som vertskap til Oslo Urban Week 2024, gjennom operative arrangementer, både før og etter Oslo Urban Week. Hun har gitt verdifulle innspill til kommuneplanens arealdel (KPA), og løftet vitaliseringen av dette historiske området i Oslo sentrum, som er Kvadraturen.

Cecilie Martinsen anerkjenner at det vil være en stor oppgave å fylle Tornbergs sko som leder. Hun trekker frem hennes uvurderlige innsats med å legge grunnlaget for en helhetlig visjon for å knytte Kvadraturen nærmere sammen med sentrum og fjorden. Martinsen ser frem til å fortsette dette arbeidet og har som umiddelbare mål å evaluere forumets ambisjoner, fokusområder og tiltak. Hun verdsetter kulturen deltakere i områdeforumet har for å dele erfaringer og engasjement:

«Det er viktig at vi fortsetter å være engasjerte og deler erfaringer og innspill til diskusjon og utredninger. Jeg ser frem til vervet, og at vi sammen viderefører arbeidet med å gjøre Kvadraturen til et velfungerende og levende område.»

Vi i OMA vil takke Emelie for hennes store bidrag og mange års innsats for Kvadraturen, og spesielt for gjennomføringen av årets Oslo Urban Week!

Hovinbyen Sirkulære Oslo (HSO) har som mål å bli verdensledende innen sirkulær økonomi, med særlig fokus på bygg, anlegg og avfallshåndtering. Gjennom innovative løsninger og tverrfaglig samarbeid har HSO ambisjoner om å gjøre Hovinbyen – med områdene Økern, Ulven og Haraldrud – til en testarena for en bærekraftig fremtid. Målet er klart: å utvikle ny kunnskap, teknologi og arbeidsplasser som bidrar til grønn vekst og reduserte utslipp.

HSO gjennomførte nylig en mulighetsstudie som viser et betydelig potensial for området. Innen 2050 skal det utvikles 1,66 millioner kvadratmeter, bygges 8 200 boliger og skapes 35 000 nye arbeidsplasser. Dette gjør HSO til en nøkkelaktør i overgangen til en sirkulær økonomi, hvor ressursene utnyttes bedre og avfallet reduseres. Visjonen er å skape en fremtidsrettet bydel som er bærekraftig på alle plan – både økonomisk, sosialt og miljømessig.

Hvorfor OMA-medlemskap?

Elin Schjenken Halvorsen trekker frem verdien av nettverket i OMA:

Gjennom medlemskapet i OMA får HSO tilgang til et verdifullt samhandlingsnettverk av offentlige og private aktører som deler samme mål om helhetlig byutvikling. Sammen med aktører i Stor-Økern områdeforum vil HSO bidra til å forme Økern, Ulven og Haraldsrud som knutepunkter for sirkulær byutvikling. Dette samarbeidet er helt avgjørende for å nå de ambisiøse målene for Hovinbyen, og for å skape en grønnere fremtid for Oslo.  

Oslo Urban Week – et verksted for god byutvikling

Bredden i temaer var stor, med ett naturlig tyngdepunkt knyttet til transformasjon og sirkularitet. Ikke rart, siden årets Oslo Urban Week fant sted i Kvadraturen og hadde fokus på hva vi kan lære av fortiden når vi skal utvikle Oslo for fremtiden – under headingen «Back to the Future».

Foto: Maria Brox

Fram Eiendom fortalte for eksempel om transformasjonen av «Kvadraturens verste bygg», Storebrand og Rambøll diskuterte hvordan ombruk kan bli lønnsomt, Mad viste frem sitt banebrytende ombyggsprosjekt i Grensen 9b, og Hovinbyen Sirkulære Oslo lanserte mulighetsstudien for en ny sirkulær bydel med 8 200 boliger og 35 000 arbeidsplasser på Økern, Ulven og Haraldrud. For bare å nevne noe!

Foto: Liv M. Holm

Et annet hovedtema som skilte seg ut, var behovet for og ønske om mer samarbeid og dialog mellom interessentene i byutvikling. Dette gikk igjen i de fleste arrangementene. I tillegg tok både Plan- og bygningsetaten, Halogen, Entra og Linstow opp tema i egne arrangement. (Og dessuten hadde to arrangementer parterapeuter med i panelet for å hjelpe partene å forstå hverandre bedre og få til bedre dialog!)
 
En stor bredde av deltagere er en forutsetning for å få til den dialog og det samarbeid som skal til for å forløse god byutvikling i den skala vi trenger for å møte vekstutfordringer. I år lyktes vi godt med å trekke inn aktører utenfor næringen.
Alle Oslos byutviklingspolitikere satte av tid til å delta på arrangementer, i en uke med budsjettfremleggelse. Byutviklingsbyråd James Stove Lorentzen (H) deltok på fire ulike arrangementer, leder av byutviklingsutvalget Haakon Riekeles (V) deltok på fem og det samme gjorde Arbeiderpartiets fraksjonsleder Tamina Rauff (A). I tillegg deltok byrådsleder Eirik Lae Solberg (H), miljø- og samferdselsbyråd Marit Vea (V), flere byrådssekretærer og alle partiene i byutviklingsutvalget på arrangementer. Takk!

Foto: Maria Brox

Som Ellen de Vibe har påpekt i Arkitektur, trenger vi godt samarbeid mellom utbyggere og offentlige etater når vi skal utvikle norske byer, og vi er glade for å kunne bidra til dette. Offentlige virksomheter glimret med sitt nærvær på årets Oslo Urban Week.
 
Plan- og bygningsetaten holdt to egne arrangementer, og Bymiljøetaten, Oslobygg, Byantikvaren, Ruter, Riksantikvaren, Direktoratet for byggkvalitet, Statsbygg, Nationalteatret og politiet deltok i paneler. Bymiljøetaten (sammen med Sweco og Torggata gateforening) fikk OMA Awards for Årets Bylivsprosjekt.

Foto: Katrine Vikan

Deltagelse fra Asker kommune, Bergen kommune, Hamar kommune og Karmøy kommune, viser at Oslo Urban Week har blitt et byutviklingsverksted for hele landet.
 
Forskningen var også med; Arkitekt og designhøyskolen i Oslo (AHO), Norsk Institutt for By og Regionsforskning (NIBR), Norges Miljø- og Biovitenskapelige Universitet (NMBU) og Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet (NTNU) og OsloMet deltok alle.
 
Og så må vi nevne at Hilde Lundgaard fra Aftenposten mottok OMA Awards som Årets Byhelt, og at byrøkter Erling Fossen fikk OMA Awards sin Hederspris. Fortjent!

Foto: Maria Brox

Hilde Lundgård på OMA Awards.

Oslo Urban Week er et gigantisk teamarbeid; engasjerte aktører og hundrevis av mennesker var involvert i å lage alle arrangementene og sikre høy kvalitet. Takk!

Er det noe annet sted du kan lære om og diskutere temaer som ombygg, sosial bærekraft, høyhus, landskapsarkitektur, arkitekturpolitikk, eiendomsmarkedsprognoser og kunnskapsbehov, samtidig som du spiller dataspill om byggesaksbehandling, og hører innlegg av forsvarssjef Eirik Kristoffersen, amerikaner Thomas Seltzer, artist og forfatter Don Martin, Natur og Ungdom-leder Gytis Blaževičius, tretten forskjellige internasjonale gjester (fra Danmark, Sverige, UK, Nederland og Canada), debatt om Nationaltheatrets fremtid, og ser et skuespill om byutvikling med Gro (Kathrine Thorborg Johansen) og Kåre (Thorbjørn Harr) fra Makta? Svaret er nei!

Årets Oslo Urban Week kan ikke gjengis. Enten var du der, eller så var du der ikke!

Oslo Urban Week er kommet for å bli. I 2025 skal Oslo Urban Week skal foregå på Grønland-Vaterland, et brennpunkt for byutvikling. Vi kan love at det blir interessant.
Vi ses!

BarTalk – Verdien av å ha et fellesskap i et område

Under årets Skøyen Designfestival inviterte OMA-medlem DARK Arkitekter til en spennende BarTalk, hvor temaet var hvordan vi i fellesskap kan skape et dynamisk og bærekraftig lokalsamfunn på Skøyen.

F.v.: Ida Hjeltnes (OMA), Christopher Aasebø (Fram Eiendom), Bjørnar Johnsen (Oslo House), Connie Nyhaven (Bane NOR Eiendom), Kjerstin Bjerka (Nabolagsfabrikken.

Charlotte Helleland fra DARK Arkitekter innledet seansen, før diskusjonen ble ledet av OMAs utviklingsdirektør Ida Hjeltnes, som tok opp Skøyens bygulvskart fra 2021. Kartet ble brukt som et verktøy for å knytte aktørene i områdeforumet tettere sammen i arbeidet med helhetlig planlegging. Hjeltnes poengterte hvordan kartet har fungert som et viktig redskap både i dialog med lokale aktører og innbyggere, og hvordan det fortsatt kan bidra til å vitalisere nye ideer og løsninger for byområdet som helhet og dets delområder.

Et gjennomgående budskap under samtalen var viktigheten av å fremheve alt det positive som skjer på Skøyen for en bredere og bredere målgruppe, men også viktigheten av god skilting mellom de ulike delområdene, samt flere benker og møteplasser som inviterer til sosialt samvær. Det ble også lagt vekt på betydningen av grønnstruktur som binder områdene sammen, og ønsket om å minimere bruken av harde asfaltflater for å skape et mer inviterende og bærekraftig byrom som også tar inn i seg løsninger for god overvannshåndtering.

En annen idé som ble fremmet under BarTalk’en, var muligheten for å gjeninnføre kafédialogen – et uformelt møtepunkt for diskusjoner om hvordan bygulvstiltak kan settes i gang her og nå. Selv om Skøyen er i rivende utvikling er det rom for å løfte frem eksisterende kvaliteter og samtidig skape nye «perler» som bygger på områdets rike historie.

Panelet som deltok i samtalen, inkluderte flere nøkkelaktører: Bjørnar Johnsen fra Oslo House, Connie Nyhaven fra Bane NOR Eiendom, Christopher Aasebø fra Fram Eiendom, og Kjerstin Bjerka fra Nabolagsfabrikken. Sammen bidro de med ulike perspektiver på hvordan Skøyen kan utvikle seg videre til et levende og attraktivt sted for både beboere og besøkende.

Transformasjon på Skøyen – potensial og dilemmaer

Skøyen har ofte blitt kritisert som et område uten en tydelig identitet, men realiteten er at stedet både har en rik historie og en egen sjel. Nå står Skøyen overfor en omfattende transformasjon, der både bygninger skal fornyes og området skal fortettes. Men hva er egentlig planene for Skøyen? Hvilke dilemmaer oppstår i en slik transformasjonsprosess? Og hvordan kan vi ta vare på historiske kvaliteter og nabolagsverdier samtidig som vi forbereder oss for fremtidens behov?

F.v.: Bjørnar Johnsen (Oslo House), Rasmus Reinvang (OMA), Richard Kruse (Storebrand Eiendom), Julie Sjøwall Oftedal (Multiconsult), og Kjerstin Bjerka (Nabolagsfabrikken).

Gunnar Bratheim jobber med by- og områdeutvikling i Multiconsult, og åpnet samtalen med å presentere planene for å omdanne Skøyen til et tettere og mer urbant område. OMAs Rasmus Reinvang ledet deretter en samtale med leder av byutviklingsutvalget Haakon Riekeles (V), arkitekt og utvikler Bjørnar Johnsen (Oslo House), grunneierrepresentant Richard Kristensen Kruse (Storebrand Eiendom), Sjur Mehlum (transformasjon og bygningsvern i Multiconsult) og den sosiale entreprenøren Kjerstin Bjerka (Nabolagsfabrikken).

Tre sentrale poenger ble trukket frem i samtalen: For det første var det enighet om at Skøyen står ved et vendepunkt, og at en transformasjon er nødvendig selv om prosessen er komplisert. Haakon Riekeles etterlyste «geriljautvikling», der utviklere tør å presentere innovative prosjekter som kan være fordelaktige for Skøyen, selv om de ikke nødvendigvis følger områdeplanen til punkt og prikke – “Byrådet er åpne for å finne løsninger”. Til slutt ble det diskutert om ikke Skøyen Designfestival allerede viser at Thune-området har potensial til å bli et nytt sentrum for byliv, litt som Vulkan har blitt på Grünerløkka.

OMAs administrerende direktør Rasmus Reinvang, leder for OMAs ressursgruppe for kommuneplan Henrik Taubøll og direktør for byutvikling og arkitektur i Aspelin Ramm Maren Bjerkeng kommer med noen første synspunkter og uttalelser om Byrådets forslag til ny kommuneplan (samfunnsdel) i Estate Nyheter.