Skip to content

Områdeforum Vika og Filipstad:

Kjetil Krutnes valgt som ny leder

Like før sommeren i OMAs områdeforum for Vika (og nå Filipstad) ble Kjetil Krutnes fra Hav Eiendom valgt som ny leder for områdeforumet. Avtroppende leder Tore Ulvin har sittet som leder i områdeforumet fra dets etablering i 2020.

 

Foto: Maria Brox

Vika-Filipstad

Områdeforumet ble opprinnelig opprettet som et svar på det økende behovet for en helhetlig tilnærming til utviklingen av Vika. Mange gårdeiere og utviklere i området har ambisiøse planer for sine prosjekter, og forumet ble etablert for å sikre en samordnet innsats som strekker seg utover de enkelte tomtegrensene

–Vi har sett en klar merverdi i å tenke helhetlig når det gjelder utviklingen av Vika, og en oppside ved å løfte mellomrommet mellom byggene utover egne tomtegrenser. Prosjekter som VIA, Ambassaden, Trekanttomten, og Sommerro viser hvor viktig det er å løfte mellomrommet mellom byggene og skape en sammenhengende bystruktur, sier Tore Ulvin, den avtroppende leder av områdeforumet.

Forumets fokus har vært å forbedre og forsterke de viktige aksene i området, spesielt forbindelsene fra Nationaltheatret til Filipstad og Aker Brygge, samt fra Solli plass til Rådhusplassen. Dette arbeidet har lagt et solid grunnlag for videre utvikling, fortsetter Ulvin.

Den nyvalgte lederen, Kjetil Krutnes, deler Ulvin sin visjon om å bygge videre på dette gode arbeidet:

-Det er en interessant oppgave å få være med å binde sammen en ‘ny’ bydel i Filipstad med en attraktiv eksisterende bydel i Vika. Jeg har allerede hatt muligheten til å snakke med kommunens administrasjon i bydelen for å få innblikk i deres forventninger og hvordan de kan bidra i fremtidige medvirkningsprosesser.

Krutnes fremhever at mens Filipstad vil være viktig for områdeforumet i et langsiktig perspektiv, vil de aktivitetene som er nærmere i tid fokusere på konkrete forbedringene som den enkelte gårdeier og kommunen kan gjøre for å styrke området.

Et viktig trekk ved Vika og Filipstad Områdeforum er den unike sammenslåingen av et ferdigutviklet område i Vika med en ny bydel på Filipstad. Dette kunne lett ha resultert i to separate forum, men ved å slå dem sammen har man muligheten til å utforske hvordan disse områdene best kan støtte og løfte hverandre. Ulvin påpeker utfordringen Ring 1/togtraseen utgjør som en barriere, og hvor viktig det er å overkomme denne for å oppnå en sømløs integrering av de to bydelene.

Med Krutnes ved roret ser Vika og Filipstad Områdeforum frem til å fortsette arbeidet med å skape en harmonisk og levende bydel, der både nye og gamle områder utvikles i takt med hverandre.

-Jeg bor selv i bydelen, og jeg har personlig stor glede av alle de forbedringene som har blitt gjort de siste årene, avslutter Krutnes.

OMAs utviklingsdirektør Ida Hjeltnes gleder seg over utviklingen i forumet nå med Filipstadområdet koblet på, som viser at geografisk nedslagsfelt og større samspill og kobleringer for det enkelte forum følger dynamisk utvikling. Hun takker samtidig Tore Ulvin for innsatsen som leder, og ikke minst i gjennomføring av fjorårets Oslo Urban Week i Vika.

Bygulvskuratering: Et buzzword for de innvidde, men et viktig og element i byutviklingen.

Det handler om attraktivitet, trygghet, økonomi og x-faktor, når bygulvet skal planlegges, men kan det bli for kuratert?

Vi har besøk fra Marit Elisabeth Jensen, bygulvskurator i Stor-Oslo Eiendom, og Thomas Cook, utviklingsansvarlig hos Arkitekturtriennalen og forfatteren bak en mye omtalt masteroppgave om samme tema.

Lar vi oss lure, eller mister byen litt av sin sjel når bygulvet planlegges for nøye?

Du kan høre episoden i Spotify, eller der du lytter til Podcast.

OMA-leder og tidligere MDG-byråd Rasmus Reinvang mener Nordens største byutviklingsprosjekt Hovinbyen ikke får nok fokus blant politikerne.

Like før vi gikk til sommerferie kom gladnyheten om at HAV Eiendom vant frem med klagebehandlingen, og at Statens Vegvesen trakk sin innsigelse vedrørende Fiskebrygga-saken. Det betyr at prosjektet nå kan realiseres.

Til Estate Nyheter uttalte direktør i HAV Eiendom, Kjell Kalland, at det var en merkedag for byutviklingen av Fjordbyen, og han understreker at de ikke kunne klart dette uten den brede støtten fra Oslo og byutviklingsmiljøet. Her trekker han frem administrerende direktør i OMA, Rasmus Reinvang, som en støttespiller som var med å fremheve viktigheten av Fiskebrygga.

I forbindelse med at byutviklingsprosjektet Fiskebrygga i Oslo ble stanset av Statens vegvesen (SVV), skrev Rasmus Reinvang brev til samferdselsministeren. Prosjektet ble enstemmig vedtatt i Oslo bystyre, uten innsigelser

Områdeforum Ryen Vest ble etablert mars 2023 etter initiativ fra Anthon Eiendom og Møller Eiendom, ut fra et ønske om å komme i kontakt med andre eiendomsbesittere i området.

Forumet har et felles mål om å kartlegge mulighetsrom mellom de ulike prosjektene og å kommunisere med felles røst i innspill til offentlige planer og prosesserer. Grunneierne vil også holde hverandre orientert underveis om sine prosjekter.

Avtroppende leder Magne Ridderholt var en av driverene bak oppstart av forumet, og har vært leder siden etableringen i 2023. Forumet består i dag av 6 grunneiere fordelt på 11 adresser. Her ser Ridderholt at det er potensiale for flere, og han er optimistisk på at med Elias og Møller Eiendom i førersetet vil det kunne bli mulig:

-Vi [Anthon Eiendom] sitter på en begrenset eiendom på området i dag. Møller Eiendom er en stor grunneier, så selv om Anthon Eiendom fortsatt skal være et aktivt medlem, passer det at en større grunneier sitter som leder i områdeforumet.

Den nyvalgte lederen, Elias Heiberg, hadde følgende refleksjoner om områdeforumet og veien videre:

– Først og fremst ser jeg hvilken stor verdi områdeforumet har, og derfor et stort potensial i å få flere grunneiere og relevante aktører med i forumet. Dette vil styrke vårt felles engasjement og ressurser i arbeidet med å utvikle Ryen Vest. Vårt mål videre er å sette Ryen Vest på kartet som et stort utviklingspotensial i byen vår. Vi har sendt inn høringsinnspill til KPA, og tidligere i vår hadde vi en befaring med byrådsavdelingen for byutvikling med James Stove Lorentzen i spissen. Dette markerer starten på en god dialog med offentlige myndigheter.

Heiberg er tydelig på hvor områdeforumet må legge et større fokus fremover:

-For å avdekke behovene og mulighetene, og se hvilke utfordringer vi sammen kan løse, er det essensielt med en sterkere involvering av bydelen og lokalsamfunnet. Ved å etablere et samarbeid med bydelen, kan vi skape en utvikling som møter dagens behov og bygge en bærekraftig fremtid for Ryen Vest.

Foto: Maria Brox

I forbindelse med at byutviklingsprosjektet «Fiskebrygga» i Oslo nylig ble stanset av Statens Vegvesen (SVV), skrev administrerende direktør i OMA, Rasmus Reinvang, brev til samferdselsministeren. Prosjektet ble enstemmig vedtatt i Oslo bystyre, uten innsigelser.

I brevet pekes det blant annet på problematikken rundt at SVV stanser et demokratisk vedtatt prosjekt i Oslo, og det stilles spørsmål til hvilken politikk regjeringen står for.

Vidar Stokkeland, leder for OMAs områdeforum på Fornebu, fortalte om områdeforumet, og om videreutviklingen av Fornebu:

Å ha et områdeforum hvor man kan lære, dele og snakke sammen er utrolig viktig. Mange av de gode løsningene ligger på tvers av grenser, fag og aktører. Hvilke temaer det skal settes søkelys på fremover må være opp til deltakerne og de løpende behovene, men min ambisjon er at Områdeforum Fornebu skal være en arena hvor vi bygger en kultur for deling av kunnskap og gode ideer, samt å være et kontaktpunkt, og diskusjonspartner for Bærum kommune i byutviklingsspørsmål.

– Et område i rivende utvikling og Norges viktigste knutepunkt, men også en gordisk bylivsknute, som i mange år har vist seg vanskelig å løse.

Området preges av kompleks infrastruktur og et lappeteppe av byreparasjoner, og har historisk henvendt seg hovedsakelig mot vest. Men – om inntrykket av et helhetlig, hyggelig område skal realiseres, må man slå hodene sammen når både transport, forestående utvikling, og bygulv skal løses, best mulig.

Bysnakk tar selvfølgelig utfordringen, og vi har som alltid med oss to prominente hoder fra kjernen av problemstillingen. Daglig leder i Bane NOR eiendom, Jon-Erik Lunøe, og daglig leder i Galleri Oslo Utvikling, Sverre Landmark tar diskusjonen: Mangler Oslo en felles visjon for dette området?

Hør episoden i Spotify eller Apple Podcast!