Skip to content

Nyhet:

Utvikling av OMAs team 2025

2024 var et stort utviklingsår for OMA, med vekst i både antall ansatte og medlemmer, og her i 2025 utvikler OMAs administrasjon og OUW-team seg videre.

 

Foto: Maria Brox

Vi er i gang med å forberede et forrykende Oslo Urban Week 2025 på Grønland, i samarbeid med et Vertskap ledet av Kenneth Dahlgren i Aspelin Ramm. Som del av dette arbeidet er Julie Irgens prosjektansatt som programansvarlig og Rikke Sjøhelle prosjektansatt som byaktivator med nedslagsfelt på Grønland-Vaterland (se også egen sak)!

Ida Hjeltnes går fra januar 2025 over i en ny rolle som strategisk rådgiver og senior prosjektleder. Ida Hjeltnes ble i juni 2023 OMAs første faste ansatte og har gjort en stor jobb som utviklingsdirektør i OMA i en kritisk overgangsfase, herunder som fungerende daglig leder. Ida har på kort tid utviklet og styrket organisasjonen på en rekke områder og har bl.a. bidratt til bedre styringssystemer, gjennomført faglige rundebordmøter om kommuneplanens arealdel mellom OMAs medlemmer og Plan- og bygningsetaten, ledet arbeidet med å utvikle strategi for videreutvikling av OMAs områdeforum, og utviklet kontakten med det offentlige og samarbeidet med akademiske miljøer.

«Jeg setter stor pris på jobben Ida har gjort som utviklingsdirektør i OMA og ser frem til å bruke hennes kompetanse videre i rollen som strategisk rådgiver og senior prosjektleder», sier Rasmus Reinvang, adm. dir. i OMA.

Ida vil videre ha særlig ansvar for å følge opp OMAs 14 områdeforum, ressursgruppene, utvikle og forsterke kontaktpunkt og dialogen med det offentlige i Oslo-regionen. Samtidig vil hun lede arbeidet med å utvikle strategiske partnerskap med akademia og andre relevante aktører for å gjøre byutviklingen mer kunnskapsbasert og OMAs tilstedeværelse under Arendalsuka.

OMA er godt rustet for det nye året!, avslutter Rasmus Reinvang.

Insenti er et prosjektlederselskap med 60 ansatte som har solid og bred erfaring innen alle faser av bygge- og eiendomsprosjekter. Siden oppstarten i Osloregionen i 2001 har de etablert seg som en viktig samarbeidspartner for profesjonelle byggherrer.

De siste tre årene har vi ledet prosjekter med en total kostnadsramme på rundt 12 milliarder kroner. Prosjektene spenner seg fra 25 millioner til 2 milliarder kroner, forteller Christian Molt Rise, administrerende direktør i Insenti.

Selskapet har en rekke imponerende prosjekter på sin merittliste, med blant annet Kristian Augusts gate 13, Kommunegården i Sandvika, Aker Tech House, Sommerro og Campus Ullevål på listen.

Insenti beskriver seg selv som en uavhengig rådgiver for byggherren med en kommersiell og handlingsorientert tilnærming til byggeprosjekter.

Gjennom «Insentimodellen», en variant av byggherrestyrte delentrepriser, kan de ta hånd om hele prosjektet for byggherren. Dette innebærer at de kan være med fra idéfasen (tidligfase) og lede prosjektet gjennom utvikling, bygging, overlevering og oppfølging.

Hvorfor har Insenti valgt OMA-medlemskap?

Tore Ulvin, avdelingsleder for prosjektutvikling i Insenti, har fulgt OMA tett helt siden tiden da organisasjonen fokuserte mest på god profilering av norsk eiendomsutvikling på eiendomsmessen, MIPIM.

Siden den gang har OMA utviklet seg til å bli en viktig samhandlingsarena for byutvikling, sier Ulvin.

Ulvin ledet OMA Områdeforum Vika (nå Vika og Filipstad) i en årrekke, og satt som leder for områdeforumet i 2023 da Oslo Urban Week ble avholdt i Vika.

Insenti trekker frem OMAs evne til å løfte frem relevante utfordringer og muligheter på en positiv og konstruktiv måte. Insenti ønsker å være en aktiv bidragsyter i arbeidet med å utvikle både gode byer og spennende prosjekter.

Den kollektive verdiutviklingen som oppstår når aktører snakker sammen og tenker felles mot et større mål enn sitt eget prosjekt, har kanskje vært OMAs viktigste bidrag til å endre mindsettet rundt hva god eiendomsutvikling er, sier Ulvin.

– Vi er svært glade for å få de gode kreftene i Insenti om bord på OMA-skuta, noe som styrker vår evne til å representere bredden i bransjen og ytterligere legge til rette for samarbeid om den gode byen!
, avslutter Rasmus Reinvang, adm. dir. i OMA.

Byen trenger gode energiløsninger!

Gjennom OMA får Hafslund tilgang til en plattform for å utveksle informasjon og finne gode, helhetlige energiløsninger allerede i planleggingsfasen. Dette bidrar til å imøtekomme de høye kravene fra myndigheter, utbyggere og innbyggere om bærekraftige energiløsninger.

Samarbeid på tvers av eiendomsgrenser er avgjørende for å sikre effektive løsninger, og OMA gir oss en verdifull arena for dette, sier Iren Aanonsen i Hafslund Celsio.

-Byen trenger effektive og rene energikilder, supplerer adm. dir. Rasmus Reinvang i OMA. I OMA er vi opptatt av å ha medlemmer fra hele verdikjeden som trengs, når den bærekraftige byen skal utvikles. Det er flott å ha en aktør som Hafslund Celsio med på laget.

Om Hafslund Celsio

Hafslund Celsio har i over 100 år levert fjernvarme til Oslo, og er i dag Norges største fjernvarmeleverandør. Med et nettverk av fjernvarmerør på over 70 mil under bakken, distribuerer selskapet varmtvann som varmer opp over 400 000 innbyggere og arbeidende hver dag.

Fjernvarmen produseres ved å utnytte overskuddsvarme fra blant annet avfallsforbrenningsanleggene på Klemetsrud og Haraldrud, datasenteret Stack på Ulven og kloakken på Skøyen. Dette er eksempler på sirkulær energi, der ressurser som ellers ville gått tapt, utnyttes på nytt.

I tillegg til fjernvarme leverer Hafslund Celsio fjernkjøling. Den nye energisentralen “Hovinbyen Energy Hub” (HEH) skal etter planen settes i drift i juli 2025, og vil levere fjernkjøling til områdene Økern, Ulven og Haraldrud. Dette er en del av Hovinbyen-strategien for å etablere termisk mikrogrid.

Hafslund Celsio deltar aktivt i utviklingen av energi- og klimavennlige løsninger for Oslo. Selskapet har blant annet bidratt til Oslos energiplanleggingsverktøy, som hjelper utviklere med å identifisere egnete energiløsninger. Dette verktøyet er nå en del av en pilot i Rosenholm områdeplan.

Karoline Solberg Kjønniksen, daglig leder i Fæbrik, og Thomas Thorsnes, daglig leder i R21 Arkitekter har begge omsorg for nærområdet og skaper lys i førsteetasjene på ulikt vis.

Her er det mye å lære og bli opplyst av!

OMA, Erling og Maren, takker også for nærmere 4 år med strålende, kompetente gjester og gode samtaler om fremtidens byer i Bysnakk-formatet.

Skuffet? Fortvil ikke. Erling og Maren har spennende planer og vil fortsette nerdingen med et nytt podcast-konsept, gjennom en høyttaler nær deg.

Og kanskje dukker Bysnakk plutselig opp igjen, i et nytt format?

Stay tuned!

 

Du finner Bysnakk der du hører på podcast.

Bakgrunnen for seminaret er byrådets bestilling til Plan- og bygningsetaten om å utvikle en ny arkitekturveileder. Veilederen skal legge føringer for den fysiske utformingen av byens bygninger og bidra til at det foretas gode estetiske valg og prioriteringer i arkitekturprosjekteringen og byutviklingen i Oslo.

Nå starter arbeidet, og vi spør: Hvordan kan vi få til et bredt fellesskap om dette arbeidet? Hvordan skal en slik veileder bli nyttig for bransjen?

Det blir korte innlegg etterfulgt av panelsamtaler med representanter fra ulike deler av bransjen.

Velkommen fra klokken 11.30. Det blir enkel servering til de første som kommer. Seminaret starter klokken 12.00 og avsluttes klokken 14.00.

Program

Del 1 – introduksjon
James Stove Lorentzen (byråd for byutvikling)
Siri Gauthun Kielland (etatsdirektør, Plan- og bygningsetaten)
Christian Dahle (leder, rådet for byarkitektur)
Nadja Sahbegovic (byarkitekt, Trondheim kommune)
Thomas Thiis Evensen (arkitekturprofessor)

Del 2 – panelsamtaler
I samtale 1 setter vi søkelyset på planlegger- og utbyggerperspektivet, om forventningene og forhåpningene til en veileder. Hva skal til for at veilederen skal komme til nytte?

Deltakere
Rasmus Reinvang (administrerende direktør, OMA)
Stig L. Bech (styreleder, Norsk Eiendom)
Nadja Sahbegovic (byarkitekt, Trondheim kommune)
Oda Solberg (leder, Oslo Arkitektforening)
Benjamin Barth (senior by- og områdeutvikler, Linstow)
Line Hellum (seniorplanlegger, Nordic)

I samtale 2 rettes søkelyset mot selve problemstillingen som ligger til grunn for at det er et behov for en arkitekturveileder. Hva er egentlig problemet? Er arkitekturen blitt et resultat av tekniske hensyn mer enn et svar på følelser, sanser og estetikk?

Deltakere:

• Thomas Flemming (styreleder, Arkitekturopprøret)
• Hilde Sponheim (arkitekt, stiftelsen DOGA)
• Christian Dahle (leder, rådet for byarkitektur)
• Gaute Brochmann (redaktør, Arkitektur.no)

Eiendomsaktørene OBOS Eiendom, Linstow, Stor-Oslo Eiendom, Bane NOR Eiendom og Nova Spektrum går nå sammen i OMA Områdeforum Lillestrøm (OOL) siden vi ser et behov for mer samarbeid, uttaler nyvalgt forumleder Connie Nyhaven fra Bane NOR Eiendom. Hun understreker at OOL vil legge til rette for samarbeid mellom aktører og være en konstruktiv kraft og samtalepartner for kommunen og andre relevante aktører i byplanleggingen. OOL ønsker å bidra med kunnskapsdeling, innsikt og verdiskapning for byen gjennom helhetlig utvikling av Lillestrøms sentrumsområde.

Bakgrunn for opprettelse av Områdeforum på Lillestrøm

OMA utvikler arenaer og nettverk for helhetlig og bærekraftig byutvikling. Ved å sette agenda og skape samhandling på tvers av eiendomsbransjen, myndigheter, næringsliv og innbyggere i Osloregionen ser man i dag en tettere dialog og samspill mellom det private og offentlige med faglig sparring og kunnskapsdeling på tvers der roller samtidig respekteres.

OMA har fra før 12 områdefora i Oslo-regionen, som samler over 100 grunneiere totalt med en velutviklet verktøykasse for samspillsareaer og kunnskapsverktøy. Formålet er å løse problemstillinger i et gitt område gjennom koordinering av private initiativ, kommunale planer og nye samarbeidsformer – og stimulering til økt samarbeid mellom grunneiere for å lykkes med bærekraftig områdeutvikling i tråd med regional areal- og transportplan, forteller OMAs daglige leder Rasmus Reinvang. 

Det skapes på den måte gjennom OMA områdeforum et nettverk for deling av beste praksis mellom områdeforumene på tvers av byer. 

En by i utvikling – med et underkommunisert konkurransefortrinn

Lillestrøm er en del av den sammenhengende, bymessige bebyggelsen nordøstover fra Oslo, og har i dag over 94 000 innbyggere og landets niende største kommune. Sammenlignet med mange andre byer i Osloregionen har Lillestrøm et konkurransefortrinn med god beliggenhet og tilgjengelighet ved å ligge 10 minutter unna Oslo S og 12 minutter fra Oslo Lufthavn.

Som Lillestrøm kommune selv beskriver i byutviklingsplanen frem mot 2060 er Lillestrøm raskt voksende, noe som gir positive muligheter, og Lillestrøm har derfor et behov for at byen utvikler seg etter en gjennomtenkt og helhetlig plan.

OMA områdeforum på Lillestrøm støtter opp om planens mål om hva Lillestrøm skal bli, hvor ambisjonen er at Lillestrøm skal være en attraktiv, kunnskapsbasert, kulturell og bærekraftig by med samme sjarm og hyggelige atmosfære som Lillestrøm allerede har. OOL vil spille på lag med kommunen,  andre aktører og Lillestrøms befolkning om nettopp dette, for sammen lykkes vi bedre med god stedsutvikling, avslutter forumleder Connie Nyhaven.  

Medlemmer av forumet

Connie Nyhaven, Bane NOR Eiendom (forumleder)
Iman Winkelman (nestleder)/Birgitte Aas Gaarder, Nova Spektrum*
Terje Lorentzen, Linstow
Adrian Finvold, OBOS Eiendom
Karsten Hjertholm, Stor Oslo Eiendom

*NOVA Spektrum er representert med 1 stemme inn i områdeforumet, og vil vekselvis benytte seg av Winkelman og Aas Gaarder inn i arbeidet.

Foto: Maria Brox

Debatten var i regi av Vårt Oslo og det lokale Vertskapet for Oslo Urban Week og var utløst av et debattinnlegg i avisa Vårt Oslo av Kay Asbjørn Schørlien der han hevdet at «vi på østkanten opplever vi et klasseangrep – en bevisst utryddelsesprosess hvor kapitalistene (spekulanter, investorer, eiendomsutviklere og oligarker) kaster ut vanlige folk for å gjøre plass til seg selv og sine».

Utviklerne representert ved Emelie Tornberg fra Entra og Kenneth Dahlgren fra Aspelin Ramm snakket om hvordan en vellykket utvikling kan føre til at mangfoldet på Grønland kan forsterkes, og at utryggheten som mange opplever kan bli mindre. Hvor utrygt Grønland egentlig er var representantene fra henholdsvis Gamlebyen og Grønland beboerforening uenige om. Kay Asbjørn Schørlien hevdet at han i hele sitt liv på østkanten aldri har vært utrygg, mens Mai Vo fra Grønland Beboerforening sa hun var mektig lei av å rydde sprøytespisser, jage rotter og åpen narkotikaomsetning.

Det ble en god debatt og OMA og det lokale vertskapet ser frem til flere debatter frem mot Oslo Urban Week 2025.