Skip to content

Nytt medlem:

WSP

– I likhet med OMA eksisterer vi for å forme samfunn som gir rom for gode liv.

WSP er et av verdens ledende rådgiver- og konsulentselskaper. Med solid ingeniørkompetanse, tverrfaglig innsikt og strategisk rådgivning jobber de for å gjøre en positiv forskjell i lokalsamfunn verden over.

– I likhet med OMA eksisterer vi for å forme samfunn som gir rom for gode liv. Sammen kan vi skape verdi gjennom innovasjon, samarbeid og evnen til å se helheten i det vi gjør, sier Lars Edvard Bergdal, divisjonsleder for bygg i WSP.

WSP har bred erfaring med komplekse rehabiliteringsprosjekter, og er involvert i flere av Oslos mest kjente bygg med vernestatus, blant annet Oslo rådhus, den gamle veterinærhøgskolen, Østbanehallen, Domus Media, Høyskolen Kristiania og Diakonhjemmet.

– Vi er stolte av å ha blitt kåret til verdens ledende miljø- og bærekraftsrådgiver tre år på rad. Nå ser vi frem til å bidra med vår internasjonale erfaring og faglige bredde inn i OMAs tverrfaglige nettverk, sier Bergdal.

Vi vil gjerne ha innspill fra dere på eksempler dere mener er god og dårlig arkitektur, med en kort begrunnelse. Send dette til Maren Bjerkeng, leder av ekspertgruppen.

I første runde har vi satt en maks på to pers fra hvert selskap på grunn av kapasitet, men vi åpner evt for flere etterhvert. Fint om vår kontaktperson i pågjeldende selskap videreformidler internt etter behov.

Oslo står overfor komplekse utfordringer, som løses best om vi samarbeider på tvers.

– Vi er opptatt av å utvikle steder der folk har lyst til å bo, jobbe og møtes, sier Terje Lorentzen, utviklingsdirektør i Linstow. – OMA er en viktig arena der vi kan samarbeide med andre aktører, dele kunnskap og utforske nye løsninger.

Samarbeid for en bedre by

OMA ble etablert for å gjøre Oslo til et forbilde innen bærekraftig byutvikling ved å samle aktører på tvers av fag, sektor og bransje. Med felles retning og god dialog, utvikler vi en helhetlig by.

– Skal vi lykkes med å skape menneskevennlige bymiljøer, må vi rive siloene fra start. Det er på tide å revurdere prosessene, metodene og verktøyene vi bruker for å designe byrom. De beste løsningene oppstår når ulike perspektiver får spille sammen, sier Lorentzen.

Et godt eksempel er arbeidet med den gamle Veterinærhøgskolen. I samarbeid med Oslobygg KF har Linstow brukt det siste året på å utforske mulighetsrommet i tett dialog med både innbyggere og fagmiljøer. Prosessen har vært preget av samskaping og åpenhet.

– Vi trenger flere slike arenaer hvor vi kan teste, lære og utvikle ideer sammen. Det er her OMA har sin største verdi.

En viktig aktør for fremtidens by

OMA-leder Rasmus Reinvang er glad for at Linstow tar en større rolle i fellesskapet.

– Vi er veldig glade for å ha Linstow med. De kombinerer faglig tyngde og ambisjon med viljen til å samarbeide på tvers. Det er en styrke for OMA, og for Oslo!

Med økt deltakelse i nettverket ønsker Linstow å bidra aktivt til videreutviklingen av OMA som en plattform for tverrfaglig samarbeid og innovasjon.

– Vi ser frem til å være en del av det videre arbeidet, og bidra til å skape varige verdier for byen og de som bruker den, sier Lorentzen.

På årsmøtet oppsummerer vi året som har gått, ser fremover og får høre fra engasjerte bransjekollegaer og politikere.

Blant annet: Maren Bjerkeng (direktør for byutvikling og arkitektur i Aspelin Ramm) – Mansoor Hussain (seniorrådgiver i Storm Samfunn) .. og byutviklingsbyråd James Stove Lorentzen, i samtale med OMAs styreleder Mathis Grimstad.

Etter den formelle delen blir det mingling, pizza og øl. Vi gleder oss til å se deg!

Det startet som det sjelden gjør, med anarkister, diplomater og drivved. En planke av gangen ble til badstuflåten Måken, og i dag dupper fire spesialbygde badstuer i Oslofjorden, klare til å varme alle som er gale nok til å kaste seg ut i iskald sjø.

– Badstuene i Bjørvika har satt Oslo på verdenskartet. Vi ser badstuen som vår tids leirbål, et sted folk i byen møtes uavhengig av hvem de er og hvor de kommer fra. I OMA blir vi en del av et fellesskap med andre som brenner for Oslo og byutvikling. Her kan vi både få og gi nye perspektiver, og på den måten gjøre byen varmere og mer inkluderende, sier generalsekretær i Oslo Badstuforening, Ragna Marie Fjeld.

Oslo Badstuforening omtaler seg som Oslos beste forening, og kanskje er OMA den nest beste? Nå er i hvert fall de to foreningene forent om å gjøre Oslo til verdens beste by.

– Oslo Badstuforening er en viktig byutviklingsaktør. De sørger for at byen lever, har plass til alle, og at hjertet banker litt fortere. Vi trenger mer av den slags i Oslo!, sier daglig leder i OMA, Rasmus Reinvang.

OMA jobber på tvers av fag og sektorer for helhetlig og bærekraftig byutvikling. Som OMA-medlem blir du invitert med i ressursgrupper, områdeforum, frokostmøter og kompetanseløft. Alle med et bankende hjerte for byutvikling i Osloregionen er velkomne til å bli med!

Arkitektur har i de senere årene vært gjenstand for en heftig debatt. Byrådet har startet arbeidet med en ny arkitekturveileder for Oslo, men kan man egentlig veilede om hva som er «stygt» og «pent»?

OMA tar nå grep og etablerer en ny ressursgruppe, som skal jobbe aktivt og dialogbasert for å fremme god arkitektur. Dette er en viktig del av OMAs arbeid for bærekraftig byutvikling, og spesielt dialogen med Plan- og bygningsetaten om den nye arkitekturveilederen blir viktig.

Arkitektur spiller en nøkkelrolle i å skape bærekraftige byer. Gjennom ressursgruppen ønsker OMA å styrke det tverrfaglige samarbeidet, samle kompetanse og bidra til at arkitektur blir en drivkraft for sosialt og miljømessig ansvar. Mange av OMAs medlemmer har stor påvirkning på bybildet, og vi ønsker å være oss dette ansvaret bevisst.

– Vi vil være en ressurs for politikere og offentlig forvaltning i arbeidet med arkitekturveiledere, detaljeringsgrad i planer, planhierarki og koblingen til kommuneplanens arealdel, sier leder Maren Bjerkeng.

– Vi kommer også til å dele erfaringer, utfordre oss selv og kollektivt bli bedre som bransje. Oslo skal være et forbilde – også innen arkitektur, legger Maren til.

Gruppen vil ta initiativ til workshops, rundebordskonferanser og befaringer, der både medlemmer og offentlige aktører inviteres inn. Målet er å belyse helheten og kompleksiteten i arkitekturprosesser, og ha en åpen og utforskende dialog med utviklere, arkitekter, jurister, rådgivere og entreprenører.

Kjernegruppen består av en kombinasjon av arkitekter og utviklere: Maren Bjerkeng (leder, Aspelin Ramm), Øystein Thorup (Avantor), Jakob Krupka (Møller Eiendom), Arne Myklestad (Mad arkitekter), Diana Cruz (Nordic Office of Architecture) og Rasmus Reinvang (OMA).

Oslo Urban Week er Nordens viktigste verksted for god byutvikling, som går av stabelen i et nytt område av Oslo hver september. Over 2 000 mennesker deltok i Kvadraturen fjor, hvor det ble avholdt 89 arrangementer på 38 ulike steder, med solid deltagelse fra Oslo viktigste beslutningstakere og hele verdikjeden innenfor byutvikling.

I år skal Oslo Urban Week til Grønland og Vaterland, selve hjertet av Oslo.

Heart of the City

– De fleste byer har nabolag som pumper liv i resten av byen, komplekse knutepunkter med storbypuls, miks av folk, døgnåpent byliv og overraskelser rundt neste hjørne, sier Mansoor Hussain, leder for programkomiteen.

Sammen med resten av komiteen, som i år består av Halfrid Hagemoen fra PBE, Stig Bech fra Haavind, Ragnhild Foss fra Rodeo og Thomas Stokke fra Haptic, har han landet på temaet “Heart of the City – kompleks byutvikling med skreddersøm”.

For på Grønland og Vaterland er byen rå, levende og uforutsigbar. Her velter butikkene ut på fortauet, du må gå i sikksakk mellom paller med varer, reklameskilt og folk. Arkitekturen er like sammensatt som tilbudene, glossy kontorbygg møter klassisk kvartalsbebyggelse med nytt innhold; hippe vintagebutikker, kebabsjapper, moskeer, boliger og rusomsorg.

– I dette kaoset skal byen utvikles. Grønland og Vaterland er ikke bare hjertet av Oslo, det er episenteret for byutvikling de neste årene, sier Hussain.

Et mangfoldig vertskap

Oslo Urban Week skjer i september, men før den tid skal vertskapet, ledet av Kenneth Dahlgren og kuratert av Rikke Sjøhelle, berede grunnen før byutviklingssirkuset ruller inn. For første gang står både offentlige og private aktører sammen om denne oppgaven, noe Dahlgren ser som en styrke.

-Grønland og Vaterland er både et komplekst nabolag, tung infrastruktur og stedet der de virkelig store byggeprosjektene kommer. Det er åpenbart at dette må skje med skreddersøm – i samarbeid og med sterk faglig teft. En sammensatt vertskapsgruppe speiler denne kompleksiteten; fra beboere til ideelle og frivillige, utviklere, konsulenter, bydelens administrasjon og etater. Målet er å legge nabolaget til grunn og se framover, uten å miste verken folk eller kvaliteter av syne, sier Dahlgren.

Byutviklingsverkstedet

Oslo og Akershus ligger an til å vokse med 200 000 mennesker de neste femten årene, som alle trenger boliger og kortreiste arbeidsplasser.

– Oslo Urban Week er for alle som er engasjert i at vekst må gjøre byene våre bedre, både miljømessig, sosialt og med tanke på konkurransekraft, sier Rasmus Reinvang, leder i OMA og øverste sjef for Oslo Urban Week. – Nå kan din virksomhet melde seg og bli medarrangør og avholde et arrangement. Billettsalget starter også snart. Brenner du for god byutvikling, så er Oslo Urban Week stedet å være!

Nedtellingen har begynt, 211 dager igjen til OUW25.

Nysjerrig på Oslo Urban Week? Ta kontakt med oss!

Foto: Maria Jentoft

Rasmus Reinvang

Administrerende direktør +47 92 03 25 15

Prosjekteier for Oslo Urban Week

Foto: Michelle Äärlaht

Julie Irgens

Programansvarlig for Oslo Urban Week / Kommunikasjon +47 96 75 86 69

Programansvarlig for Oslo Urban Week

Styremedlemmene må være ansatt/representere et OMA-medlem så lenge man sitter i styret, og velges for en periode av 2 år. Sittende styremedlemmer kan også søke valgkomiteen om gjenvalg for en periode av 2 år.

Har du spørsmål, eller ønsker å melde din interesse?

Send en henvendelse til leder av valgkomiteen; geir.graff.kallevag@obos.no

Valgkomiteen ledes av Geir Graff Kallevåg (OBOS) og består ellers av Emelie Tornberg (Entra) og Jakob Krupka (Møller Eiendom).