Skip to content

OMA Awards 2025:

Her er vinnerne!

Oslo Urban Week 2025 ble avsluttet med OMA Awards, som løfter frem mennesker og prosjekter som gjør Oslo til en bedre by å bo i.

Oslo Urban Week

Hvert år ber vi både byfolk og fagmiljøer om å nominere kandidater til OMA Awards. Deretter går juryen gjennom forslagene, besøker prosjektene og diskuterer seg frem til årets nominerte. Nå er vi gått fra ni nominerte (tre i hver kategori), til å ha tre sterke vinnere igjen.

Vår fagjury har kåret Amira Zantouti til Årets Byhelt, Ankerløkka til Årets Bylivsprosjekt og Hartvig Nissen Skole til Årets Transformasjonsprosjekt.

Amira — Årets Byhelt

Amira Zantouti er en sentral drivkraft på Grønland. Som leder for foreldre- og barnegruppa har hun vært en pådriver for trygge, inkluderende møteplasser som knytter nabolaget sammen. Amira bygger bro mellom barn, unge, foreldre, politikere, næringsliv og frivillige, og skaper arenaer der fellesskap og tilhørighet vokser. Hun minner oss om hvor avgjørende det er å lytte til og samarbeide med dem som faktisk bor i byen.

Ankerløkka — Årets Bylivsprosjekt

Ankerløkka, utviklet av Stiftelsen Anker og Meta Landskap, har forvandlet en lukket bakgård og parkeringsplass til et levende kvartal med nye uterom, studentboliger og møteplasser. Prosjektet er ideelt drevet og viser hvordan ikke-kommersielle aktører kan skape inkluderende byrom med lang varighet. I jubileumsåret ble det arrangert gatefester, åpnet nye torg og etablert steder som binder folk og funksjoner sammen i sentrum.

Hartvig Nissen Skole — Årets Transformasjonsprosjekt

Hartvig Nissen skole, utviklet av Oslobygg i samarbeid med Arkitektkontoret GASA og Landskaperiet, er et sterkt eksempel på hvordan vern og utvikling kan gå hånd i hånd. Skoleanlegget er utvidet og modernisert uten å miste karakteren og historien som preger området. I tillegg er uteområdene oppgradert og gjort tilgjengelige for nærmiljøet, og President Harbitz gate er stengt for gjennomkjøring, noe som gir elevene og nabolaget nye grønne rom midt i byen.

OMA Awards skal synliggjøre dem som bidrar til å gjøre Oslo til en bedre by. Gratulerer til vinnerne — og takk til alle som nominerte og engasjerte seg for byen vår.

 

Årets jury:

Elias Heiberg, eiendomsutvikler, Møller Eiendom
Emil Paaske, boligutvikler og partner, Agate Utvikling
Kaja Melbye, arkitekt og faglig leder, Hille Melbye Arkitekter
Vigdis Hobøl, samfunnsgeograf, Bymiljøetaten

«Hammersborg er kanskje Oslos aller mest dynamiske byutviklingsområde i årene som kommer, hvor demokrati, statlig forvaltning, nasjonal politikk, kultur, næring og bolig – gammel og nytt – skal sys sammen til en vibrerende del av sentrum. Derfor har OMAs styre valgt å legge Oslo Urban Week til Hammersborg i og Regjeringskvartalet i 2026», sier Synnøve Lyssand Sandberg, styreleder i OMA.

Hammersborg er en del av Oslo med historisk bebyggelse, kirker, skoler, konsertsteder og mange tusen beboere. I 2026 åpner første del av Regjeringskvartalet kloss inntil og statsministeren og over 2 000 ansatte flytter inn i ulike departementer. Store prosjekter som fotohuset Deich, Hammersborgkvartalet, HK Hammersborg, Hoxton Hotel, Clausengården og Møllergata 24 er under utvikling i området.

OMA Områdeforum Hammersborg er vertskap for Oslo Urban Week i 2026.

Vi gleder oss til å ta imot byutviklingsentusiaster på Hammersborg til neste år. Her kan vi vise frem historisk byutvikling, eksisterende tilbud, splitter nye prosjekter og se frem mot det som er planlagt i årene fremover

OMA Områdeforum Hammersborg består av: Møller Eiendom, Høegh Eiendom, OBOS, Statsbygg, AB Invest og Clausengården.

«Det er på høy tid vi tar denne delen av Oslo sentrum tilbake: Hvis du vil være en del av Oslo Urban Week 2026, så ta kontakt med meg!», avslutter Rasmus Reinvang, daglig leder i OMA.

Oslo Urban Week er en årlig byutviklingsfestival som setter fokus på hvordan vi sammen kan videreutvikle den bærekraftige byen – sosialt, økonomisk og miljømessig.

OMA Områdeforum Lillestrøm ser positivt på at Lillestrøm kommune løfter frem bærekraft, samarbeid og livskvalitet i sitt forslag til kommuneplanens samfunnsdel 2025–2036. Forumet mener planens ambisjoner gir et godt grunnlag for videre utvikling, og peker samtidig på noen grep som kan gjøre den enda sterkere. 

Kort oppsummert:

– Vekst som mulighet: Lillestrøm er en av Norges raskest voksende kommuner. Veksten må sees som en ressurs og utnyttes gjennom en fremoverlent politikk som styrker byens rolle som regional motor.

– Tydeligere strategi for byutvikling: Kommunen bør ta en mer aktiv rolle i å legge til rette for boliger, arbeidsplasser og kultur. Planen kan med fordel konkretisere hvordan fortetting og regionbyrollen skal følges opp.

– Sterkere satsing på næringsliv og samarbeid: Innovasjonsdistrikt Romerike bør fremheves som plattform for grønn verdiskaping. Samarbeidet mellom kommune, næringsliv og forskningsmiljøer bør styrkes for å sikre konkurransekraft.

«Lillestrøm står foran en viktig fase som vekstkommune. Vi ser mange muligheter og mener det er viktig at kommunen er tydelig på hvordan byutvikling, næringsliv og samarbeid skal prioriteres, slik at veksten gir både bærekraft og økt livskvalitet«, sier Connie Nyhaven, forumleder for OMA Områdeforum Lillestrøm.

OMA fremhever at god byutvikling skjer i samspill mellom kommunen, eiendoms- og byutviklingsaktører, næringsliv og innbyggere. Planen kan derfor med fordel tydeliggjøre hvordan dette samarbeidet kan fasliteres.

«Tidlig involvering og forutsigbare rammer er nøkkelen til å utvikle Lillestrøm som en attraktiv regionby. Vi oppfordrer kommunen til å løfte frem byutviklingsmiljøet som en sentral medspiller«, avslutter Nyhaven.

Områdeforum Lillestrøm består av:

Bane NOR Eiendom (Connie Nyhaven), Linstow (Terje Lorentzen) , Aspelin Eiendom (Kenneth Dahlgren), Stor-Oslo Eiendom (Karsten Hjertholm), OBOS Eiendom (Adrian Finvold) og NOVA Spektrum Lillestrøm (Birgitte Aas Gaarder).

Da vi i sommer etterlyste en tydeligere nasjonal storbypolitikk i NRK, var det fortsatt langt mellom visjonene. Nå ser vi at partiene, med enkelte unntak, prioriterer storbyen som motor for landet.

I forkant av valget har OMA stilt på Stortinget fem konkrete spørsmål om framtidens storbypolitikk.

Svarene er overraskende tydelige, og for en gangs skyld samstemte:

– Alle partiene vil øke statlige stilskudd som stimulerer boligbygging i storbyene

– Alle partiene, unntatt Fremskrittspartiet, vil øke det statlige bidrag til byvekstavtaler med støtte til kollektivtiltak

– Alle partiene, unntatt Fremskrittspartiet og Rødt, vil øke støtten til områdesatsinger i storbyene hvor levekårsutfordringer er størst

– Alle partier, unntatt Fremskrittspartiet og Senterpartiet, vil bidra til at statlige institusjoner lokaliseres ved kollektivknutepunkt og bidrar til god byutvikling

– Alle partier, unntatt Fremskrittspartiet, vil få utarbeidet en storbymelding med en helhetlig statlig politikk for storbyene.

Men overlever løftene valgkampen og budsjettforhandlingene?

Det skal vi i OMA følge med på. Storbyene har lenge vært underprioritert i nasjonal politikk til tross for at det er nettopp her Norges største utfordringer må løses: bolig, klima, transport, sosial ulikhet og innovasjon. Nå tyder mye på at noe er i ferd med å skje.

Vi i OMA håper det. For uten sterke storbyer, taper Norge.

Vi deler ut priser i tre kategorier:

Årets byhelt, Årets transformasjonsprosjekt og Årets bylivsprosjekt.

Hvert år ber vi både byfolk og fagmiljøer om å nominere sine kandidater. Deretter går juryen gjennom forslagene, besøker prosjektene og diskuterer seg frem til årets nominerte.

I 2025 står ni sterke kandidater igjen. Alle viser hvordan byen blir bedre med tillit, samarbeid og nye ideer.

OMA Awards 2025 deles ut torsdag 18. september under avslutningsfesten på Oslo Urban Week.

ÅRETS BYHELT

Vi hedrer personer og aktører som gjør en ekstra innsats for Oslo. En byhelt kan være en ildsjel, en debattant, en brobygger, en utvikler eller en organisasjon. Det viktigste er at de gjør Oslo til en bedre by å leve i.

Amira Zantouti er en lokal drivkraft på Grønland. Hun leder Grønland foreldre- og barngruppe og er sentral i en rekke bylivsprosjekter. Amira kobler barn, unge, foreldre, politikere, næringsliv og frivillige, og skaper møteplasser som bygger fellesskap og tilhørighet. Hun er en person som får ting til å skje, og et eksempel på hvor avgjørende det er å ha kontakt med dem som faktisk bor i byen.

Sverre Landmark har gjennom hele sin karriere løftet byutviklingsdebatten i Oslo. Han spilte en sentral rolle i utviklingen av Vulkan og Tjuvholmen, og har de senere årene markert seg som uavhengig rådgiver, skribent og initiativtaker til debattforumet Oslo byutviklere. Sverre kombinerer fagkunnskap med formidlingsevne, og minner oss stadig om ansvaret vi har for å forvalte byen, både som fysisk sted og felles eiendom.

Oslo politidistrikt er nominert for sitt arbeid med å sette trygghet på dagsorden i byutviklingen. Politiet har gått fra å vurdere sikkerhet i etterkant, til å være med og forme byrom fra start. Gjennom kunnskapsdeling, medvirkning og tydelige råd har de bidratt til en mer helhetlig forståelse av hva trygge omgivelser krever. Sammen med andre aktører tok de i 2025 initiativ til Tryggere byrom, et bredt samarbeid mellom offentlig og privat sektor.

ÅRETS TRANSFORMASJONSPROSJEKT

Vi hedrer prosjekter som evner å fornye byen med respekt for det som har vært. Transformasjon handler ikke bare om å oppgradere fasader eller gjøre bygg mer effektive, men også om å forankre endring i stedsidentitet og menneskelig skala.

Hartvig Nissen skole, utviklet av Oslobygg i samarbeid med Arkitektkontoret GASA og Landskaperiet, er et sterkt eksempel på hvordan vern og utvikling kan gå hånd i hånd. Skoleanlegget er utvidet og modernisert uten å miste karakteren og historien som preger området. I tillegg er uteområdene oppgradert og gjort tilgjengelige for nærmiljøet, og President Harbitz gate er stengt for gjennomkjøring, noe som gir elevene og nabolaget nye grønne rom midt i byen.

Øvre Vollgate 9, 11 og 13, utviklet av Anthon Eiendom sammen med Pushak og MAD, viser hvordan historiske bygg kan transformeres til fremtidsrettede arbeidsplasser. Her har utvikleren tatt ansvar for å bevare tre bygg fra ulike tidsepoker, og samtidig heve ambisjonsnivået både når det gjelder bærekraft, materialbruk og byliv i gateplan. Prosjektet viser hvordan kontorbygg kan spille en aktiv rolle i å åpne og aktivisere sentrum.

Nordstrand Kulturarena har gått fra å være et anonymt kontorbygg til å bli et pulserende samlingspunkt i bydelen. Initiativet ble tatt av lokale ildsjeler da bygget sto tomt, og i dag rommer huset alt fra ungdomsklubb og barneforestillinger til jazzkonserter og redesignkurs. Dette er transformasjon drevet av frivillighet og lokalt engasjement, og viser hvordan et bygg kan få nytt liv når folk selv får ta styringen.

ÅRETS BYLIVSPROSJEKT

I denne kategorien løfter vi frem tiltak som skaper liv mellom husene. Det kan være midlertidige grep, langsiktige investeringer eller organiske prosesser, så lenge de gir folk lyst til å bruke byen, møtes og delta.

Byens Tak, etablert av Youngstorget Eiendom sammen med Rodeo arkitekter og Fuglen, er et sjeldent byrom: Åpent, luftig, urbant og tilgjengelig. På toppen av Folketeaterbygningen har aktørene sammen skapt en arena for fag, kultur og samtale, der kontorene på dagtid åpnes for publikum på kveldstid. Prosjektet har vokst siden oppstarten i 2023 og viser hvordan fagmiljøer kan åpne seg for offentligheten.

Ankerløkka, utviklet av Stiftelsen Anker og Meta Landskap, har forvandlet en lukket bakgård og parkeringsplass til et levende kvartal med nye uterom, studentboliger og møteplasser. Prosjektet er ideelt drevet og viser hvordan ikke-kommersielle aktører kan skape inkluderende byrom med lang varighet. I jubileumsåret ble det arrangert gatefester, åpnet nye torg og etablert steder som binder folk og funksjoner sammen i sentrum.

Romsås Kulturhus, utviklet av Oslo kommune i samarbeid med Lala Tøyen og Snøhetta, er et beboerdrevet nabolagshus i ordets rette forstand. Prosjektet springer ut av områdeløft og medvirkning, og huset utvikles i takt med initiativene som oppstår blant beboerne. Her samles barn og voksne til alt fra sjakk og søndagskafé til kunstterapi og barnearrangementer. Huset er et møtested, et aktivitetssenter og et symbol på tillit, og viser hvordan arkitektur kan støtte opp om sosial bærekraft i praksis.

Takk til årets jury, en gjeng med ekte hjerte for byen.

Elias Heiberg, eiendomsutvikler, Møller Eiendom

Emil Paaske, boligutvikler og partner, Agate Utvikling

Kaja Melbye, arkitekt og faglig leder, Hille Melbye Arkitekter

Vigdis Hobøl, samfunnsgeograf i byromsdivisjonen, Bymiljøetaten

OMA Awards 2025 deles ut torsdag 18. september under avslutningsfesten på Oslo Urban Week.

– Snøhetta har valgt å bli medlem i OMA nå fordi det, i en tid preget av raske og uforutsigbare endringer, er viktigere enn noen gang å utvikle gode og langsiktige mål og strategier, sier Marius Hauland Næss, markedsdirektør for Norden i Snøhetta.

Oslo er også Snøhettas hjemmemarked og visningsvindu, hvor arkitektur og byutvikling har vokst frem gjennom viljen til å eksperimentere, lære og tenke nytt. Med prosjekter som ikoniske Bibliotheca Alexandrina i Egypt og Operahuset i Oslo utfordrer Snøhetta konvensjoner og styrker relasjonen mellom mennesker og omgivelsene de lever i.

– Omgivelsene våre er det som påvirker oss aller mest hver dag, og vi ønsker å støtte OMA i å løfte byutvikling i samfunnsdebatten gjennom deres nettverk av dyktige folk, sier Hauland Næss.

Oslo er et tyngdepunkt for norsk kultur, økonomi og innovasjon. Når hovedstaden fungerer, gagner det hele landet.

Byen driver frem arbeidsplasser, styrker kulturlivet og utvikler løsninger som hele landet drar nytte av, men står samtidig overfor store utfordringer. Boligmangel, press på kollektivsystemet, kriminalitet, utenforskap og en stadig mer krevende klimavirkelighet er blant de mest akutte.

Likevel har bypolitikk liten plass i den nasjonale valgkampen. Vi mener dette må endres!

Under Arendalsuka inviterer vi politikere, fagmiljøer, næringsliv og innbyggere til å diskutere hvordan Oslo kan få bedre rammer for å lykkes. Programmet omfatter både faglige arrangementer og åpne møteplasser.

På programmet står blant annet live-podcast med Arkitektpodden på Veidekkes stand, byvandring i Arendal og en sesjon om hvordan vi bygger trygge lokalsamfunn, i samarbeid med OHF.

Høydepunktet blir OMA-debatten onsdag 13. august: «Storbypolitikk nå! Hvorfor trenger Norge at Oslo lykkes?» Her møtes politikere fra flere partier til en direkte diskusjon om hvilke grep som må tas i neste stortingsperiode.

Storbyenes fremtid angår hele landet. Bli med og sett retning for debatten i Arendal!

OMA Awards er tilbake!

Nå kan du nominere prosjekter og personer som har gjort Oslo bedre det siste året. Prisene deles ut under Oslo Urban Week i september og hedrer byrommene, transformasjonene og menneskene som gjør byen levende.

– God byutvikling skjer når folk bryr seg. Det handler om de små grepene som gjør en stor forskjell; en god idé, et initiativ, en åpen dør. OMA Awards feirer det som faktisk virker. Nå håper vi folk nominerer alt fra gatekunst til kontorbygg, alt som gjør byen levende, sier Elias Heiberg, eiendomsutvikler i Møller Eiendom og juryleder for OMA Awards.

Juryen ønsker seg nominasjoner som speiler byens mangfold: transformasjoner som fornyer byens sjel, tiltak som skaper liv mellom husene, og enkeltpersoner som gjør en forskjell. Alle de nominerte vil vises frem i en utendørs utstilling på Grønland under Oslo Urban Week.

Tre priser – tre byfortellinger

Årets byhelt
Tildeles en person som har gjort en ekstra innsats for byen. Det kan være en ildsjel, kommentator, utvikler, aktivist eller annen aktør som bidrar til en bedre by.

Årets transformasjonsprosjekt
Går til et prosjekt som fornyer et sted eller bygg på en måte som viderefører historien og tilfører ny energi med respekt for stedet og menneskelig skala.

Årets bylivsprosjekt
Løfter fram tiltak som skaper liv mellom husene. Det kan være midlertidig eller permanent, planlagt eller organisk, så lenge det virker og inviterer til bruk.

Hvem eller hva gjør Oslo bedre?

Send forslag til elias.heiberg@mollereiendom.no innen 20. juni.

En jury med hjerte for byen

Årets jurymedlemmer er spesielt opptatte av byliv:

Elias Heiberg, eiendomsutvikler, Møller Eiendom
Emil Paaske, boligutvikler og partner, Agate Utvikling
Kaja Melbye, arkitekt og faglig leder, Hille Melbye Arkitekter
Vigdis Hobøl, samfunnsgeograf i byromsdivisjonen, Bymiljøetaten

– Jeg er opptatt av prosjektene som skaper fellesskap. Bylivet oppstår når ulike krefter jobber sammen, og det er nettopp den kompleksiteten som gjør byutvikling så spennende. Og dessuten er det på tide å vise hva faget vårt kan bidra med, sier arkitekt Kaja Melbye.

Satsingen markerer starten på et nytt og målrettet samarbeid mellom OMA og akademia. Målet er å bygge reell samarbeidskompetanse – som en ferdighet som må trenes på, forankres og utvikles i de prosessene og kulturene vi skaper sammen.

– Dette er ikke noe som skjer av seg selv. Vi må jobbe aktivt med hvordan vi samarbeider, for å kunne løse de komplekse utfordringene vi står overfor i byutviklingen, sier Ida Hjeltnes, strategisk rådgiver og senior prosektleder i OMA og fagansvarlig for programmet sammen med Marius Grønning ved SITRAP/NMBU.

Felles læringsarena med seminarrekke

Samarbeidet bygger på arrangementet «Ta tilliten på alvor – om kontrollbehov og samarbeidskultur i byutviklingen» under Oslo Urban Week 2024. Dette markerer starten på en seminar- og verkstedsrekke som strekker seg gjennom 2025.

I det første seminaret, som ble avholdt hos Linstow på Adamstuen, ble sentrale problemstillinger og felles perspektiver kartlagt. Dette danner grunnlaget for å utvikle et tverrfaglig kompetanseprogram.

Gjennom felles faglige verksteder, deling av erfaringer og utvikling av ny praksis skal programmet styrke byutviklingens evne til å håndtere komplekse prosesser – og samtidig fremme tillit, transparens og samskaping.

Tverrfaglig referansegruppe

Programmet utvikles i tett dialog med en bredt sammensatt referansegruppe med deltakere fra både offentlig og privat sektor:
Geir Graff-Kallevåg, Charlotte Helleland, Terje Lorentzen, Julie Sjøwall Oftedal, Anja Fagereng Elind, Martin Rasch Ersdal og Lene Basma.

OMA og SITRAP vil dele status og erfaringer fra satsingen under Oslo Urban Week 2025.

Første seminar av verkstedsrekken "Samarbeidskompetanse i byutviklingen"- Foto: Torleif Kvinnesland.

Det virker lenge til nå, men plutselig møtes vi i Arendal igjen. Uthvilte og klare for debatt, gode samtaler og nettverking. I år setter OMA storbypolitikk på agendaen i forbindelse med stortingsvalget.

Oslo er landets hovedstad og største by – et økonomisk kraftsenter og testarena for alt fra næringsutvikling til klimapolitikk.

Men storbyens ve og vel preges også av: boligmangel, presset kollektivsystem, økende kriminalitet og utenforskap.

Storbyen må løftes høyere på den politiske agendaen. I dag er storbypolitikk nærmest fraværende i rikspolitikken og i stortingsvalg – det har vi ikke råd til.

Spørsmålet vi stiller politikerne: Hvem tør å prioritere storbyen – og hvordan?

Bli med å sette storbytemaer på agendaen og diskutere sentrale byutviklingsspørsmål sammen med oss!

Høydepunktet blir OMA-debatten, onsdag 13. august kl. 13.00:
«Storbypolitikk nå! Hvorfor trenger Norge at Oslo lykkes?
Her deltar profilerte politikere fra Ap, H, SV, V og MDG i diskusjonen om hvorfor Norge trenger at Oslo lykkes – og hva som må til. Nærmere info.

PROGRAM

Tirsdag 12. august – byvandring og takeover av Veidekkestanden

Kl. 12.00 – Gå med OMA

Bli med Geir Elgvin med flere på en vandring gjennom Arendal og norsk byutvikling. Vi ser på prosjektene som har formet byen og spør: Henger alt i Arendal sammen med Oslo? Turen starter ved Trefoldighetskirken og ender ved Veidekkestanden i Pollen. Alle får kursbevis i Arendalskunnskap, klart til å rammes inn og henges på veggen.

Kl. 13.30–15.00 – OMA takeover av Veidekkes stand

Sted: Innerst i Pollen, der Langbryggen møter Kirkegaten

Trenger du pause fra panelsamtaler og politisk utenomsnakk? Kom innom for kaffe, bolle og byutviklingprat. Her møter du byutviklere fra både det offentlige og private, sentrale politikere og andre interesserte. I tillegg blir det podkastinnspilling på taket med Magnus Ravlo Stokke og inviterte gjester.

Onsdag 13. august – Oslodagen på Arendalsuka

Sted & tid: Østregate 5 mellom 09.00–16.00

OMA er en av initiativtakerne bak Arendalsukas aller første Oslodag – en dag viet storbyen og dens rolle i nasjonal politikk.

Kl. 09.00 – Hvordan bygger vi trygge lokalsamfunn?

Sammen med Oslo Handelsstands Forening ser vi på trygghet som fundament i byutviklingen. Innledere fra politiet, Securitas, Entra, Æra og stortingsrepresentanter fra Arbeiderpartiet og Høyre.

Kl. 13.00 – OMA-debatten: Storbypolitikk nå!

Hva må til for at Oslo lykkes, og hvorfor er det viktig for landet? OMA samler politikere fra Ap, H, SV, V og MDG til debatt om storbyenes rolle i neste stortingsperiode. I samarbeid med Oslo kommune, OHF, Visit Oslo og NHO Reiseliv.

Spørsmål eller innspill?

Kontakt strategisk rådgiver og senior prosjektleder i OMA, Ida Hjeltnes – leder for OMAs tilstedeværelse under Arendalsuka 2025. ida@oslometropolitanarea.no

Rasmus Reinvang, adm.dir i OMA under Arendalsuka 2024. Foto: Maria Brox.