Skip to content

Nytt OMA-medlem:

Urban Vibes

Maren Bjerkeng og Ellen de Vibe.

Vi ønsker Urban Vibes velkommen som nytt medlem, ledet av ingen ringere enn Oslos tidligere byplansjef, Ellen de Vibe. Dette markerer en ytterligere styrking av vårt fagmiljø, der de Vibe skal tiltre som del av OMAs ekspertgruppe for arkitektur.

Ellen de Vibe bringer med seg lang og omfattende erfaring fra byutviklingsfeltet, og har bl.a. vært byplansjef i Skien, leder av Statens Byggeskikkutvalg, i tillegg til PBE-sjef i Oslo i 20 år.

Hun understreker selv relevansen av medlemskapet:

«OMA er viktig fordi ulik kompetanse kan deles og samhandlingen mellom ulike aktører kan gi synergi i byutviklingen. Urban Vibes er særlig interessert i å delta i foreningens arbeid med arkitektur og estetikk. Oslo Urban Week er også faglig nyttig.»

Maren Bjerkeng, leder for OMAs ekspertgruppe for arkitektur, ser frem til samarbeidet:

«Jeg gleder meg virkelig til å få Ellen med i arkitekturgruppen. Over mange år har jeg satt stor pris på hennes solide faglige tyngde innen arkitektur og byutvikling. Det er strålende at hun nå også blir aktiv i OMA – og særlig i ekspertgruppen for arkitektur, hvor jeg er sikker på at hennes engasjement vil løfte oss enda et nivå.»

Rasmus Reinvang, daglig leder i OMA kommenterer tilskuddet:

«Tommel opp! Ellen er legemliggjøringen av kompetent, kunnskapsbasert og engasjert byutvikling, som er kjerneverdier i OMA

Velkommen til OMA!

Musikk gjør oss friskere, vi samarbeider bedre og blir rett og slett mer produktive, sier Espen Sørbye Frederiksen, Head of New Music Hall i Oslo-Filharmonien.

Han har en klar visjon for hvorfor de melder seg inn i OMA: Filharmonien ønsker å nå ut til flest mulig, og musikk skal være viktig for alle i samfunnet. I tillegg jobber de for å realisere et helt nytt musikkhus i Oslo.

Men hva er egentlig et musikkhus? – Det er et sted hvor byens innbyggere kan utvikle musikkinteressen sin! Et sted for å synge i kor, spille i band, og en arena for å skape morgendagens musikk, forklarer Sørbye Frederiksen.

Han mener musikk er en undervurdert superkraft i moderne byutvikling: – Når vi utvikler byer handler det om at folk skal ha det bra. Skal man ta byutvikling på alvor, må man forstå den magiske kraften som ligger i musikken for å aktivere befolkningen.

I OMA gleder vi oss over å få en så spennende aktør med på laget.
Dette er musikk i mine ører! Oslo er en musikkby med masse aktivitet og flere konserter årlig enn byer som København og Stockholm. Det må ikke gå tapt når byen vokser videre, tvert imot bør det styrkes. Derfor er jeg svært glad for at vi har fått OFO med på laget i OMA, uttaler Rasmus Reinvang, adm. dir i OMA.

Velkommen til OMA!

Maren Bjerkeng (Aspelin Reitan Eiendom), leder for OMAs Ekspertgruppe for Arkitektur, ønsket velkommen. Hun innledet med spørsmålet: Hvordan sikrer vi at den arkitektoniske ideen ikke vannes ut i prosjektutviklingsforløpet?

"Arkitektonisk ide", hva da?

Hva er en «arkitektonisk ide»? Er det det samme som arkitektonisk konsept, intensjon eller hovedgrep? Uansett terminologi er målet det samme: Å sørge for at vi har tydelige ambisjoner for arkitekturen og å etablere et felles språk. Dette hjelper oss å prioritere de viktigste kvalitetene i de kompliserte prosessene fra planlegging til ferdig bygg.

Hvorfor er det viktig? Jo, fordi en klar arkitektonisk ide og bevisst prioritering er avgjørende i en tid med høye byggekostnader, skal vi klare å sikre kvalitet og varig verdi.

Fra arkitekturveileder til praksis

Først ut var Simon Simonsen fra Plan- og bygningsetaten (PBE), som ga en oppdatering på PBEs arbeid med den nye arkitekturveilederen som skal bli et digitalt verktøy.

Deretter dykket vi ned i praksis. Tre dyktige arkitekter presenterte innlegg om den arkitektoniske ideen bak utvalgte, fullførte prosjekter, og delte sine erfaringer om hvordan de ivaretok kvalitetene gjennom hele prosessen:

– Boligprosjektet Balders gate 28
Presentert av Jens Herman Næss (Einar Jarmund & Co)
– Kulturbygget Vega Scene
Presentert av Odd Øverdahl (Asplan Viak)
– Kontorprosjektet Regjeringskvartalet
Presentert av Gudmund Stokke (Nordic Office of Architecture)

"Exitstrategien", en ny metode fra PBE

PBEs piloterte strategi, med navn «Exitstrategien», ble presentert av Aleksander Engvoll, enhetsleder for Byggesak Indre By og Øst. «Exitstrategien» er et verktøy Alexanders enhet benytter for å holde fokus på prosjektets nøkkelkvaliteter gjennom hele saksbehandlingen.

Breakout-sessions

Siste del av møtet var dedikert til breakout-sessions, ledet av OMAs ekspertgruppe for arkitektur, hvor man diskuterte hvordan vi best mulig kan jobbe sammen for å bære de arkitektoniske ideene fra A til Å. Fagmøtet ble deretter avrundet med en felles oppsummering og refleksjon fra Jakob Krupka (Møller Eiendom) og Rasmus Reinvang (OMA).

Takk til alle som kom, til våre innledere, og til Aspelin Reitan Eiendom!

Den gode studentbyen

På Sogn, Ullevaal og St. Hanshaugen, i Stensberggata, Pilestredet, Iladalen og Nydalen, på Carl Berner, Kringsjå, Bjølsen og Blindern, ved Lillo, Vestgrensa og Vulkan, og mange flere steder – til og med i Lillestrøm – finner du SiOs studentboliger!

Med rundt 10 000 studentboliger, i tillegg til helsetjenester, rådgivning, trening, barnehager og et bredt velferdstilbud – spiller SiO en sentral rolle i å gjøre Oslo til en tilgjengelig og attraktiv studentby. Studenter i byen gjør Oslo mer levende og styrker byens evne til å tiltrekke unge talenter og fremme innovasjon, samtidig som det bidrar til økt inkludering og mangfold.

Fra SiO følger dette om hvorfor de blir medlem:

«OMA er et sentralt og sterkt nettverk for bærekraftig byutvikling i Oslo, og vi gleder oss til å bli en del av et samarbeidsforum hvor nøkkelaktører i byutviklingen møtes. Vi ser frem til å bidra i kunnskapsdeling, innovasjon og samarbeid for å utvikle et enda bedre bymiljø å leve og studere i.»

Rasmus Reinvang følger opp med OMA sitt perspektiv:

«Unge voksne og kunnskapsutvikling er blod som pumper rundt i Oslos årer. Oslo-regionen trenger flere gode studentboliger som bidrar til gode lokale bymiljøer. Jeg ser frem til samarbeidet med SiO, bl.a. i Nydalen, som vokser frem som et nytt urbant, levende og studentvennlig strøk!»

Velkommen, SiO, vi ser fram til samarbeidet!

Med mål om å skape den beste hverdagsarkitekturen

Wood Arkitektur+Design har en imponerende portefølje av prosjekter som viser et sterkt engasjement for kvalitet i alle ledd og skalaer. De uttrykker sin visjon slik:

«Målet vårt er å skape den beste hverdagsarkitekturen, og sørge for at omgivelsene vi lever og beveger oss i får den kvaliteten de fortjener. Vi vil utvikle byen gjennom god arkitektur og rom for opplevelser.»

Foto: Wood Arkitektur+Design

Nytt møter gammelt. Den gamle tømmerkoia ved Bolkesjø bestod tidligere av ett stort rom. For å kunne ivareta voksende plassbehov til barn og barnebarn var det derfor ønskelig med et tilbygg med flere funksjoner og mer plass.

Sammen om en bedre by

Byutvikling er et samarbeid, og den gode byen er verdt å samarbeide om. Medlemmene i OMA er forskjellige, men deler ambisjonen om en bærekraftig og helhetlig byutvikling. Wood Arkitektur+Design forklarer selv hvorfor de ønsket å bli en del av OMA:

«OMA har på relativt kort tid markert seg som en viktig samlende faktor for bransjen og har en tydelig stemme i viktige debatter. Dette ønsker vi å være en del av og støtte opp om det viktige arbeidet organisasjonen gjør. Vi har stor tro på kraften som ligger i møtet mellom mennesker, og hva man får til når man vil noe sammen. Det mener vi OMA legger til rette for, og det vil vi være med på.»

OMAs Administrerende Direktør, Rasmus Reinvang, er svært fornøyd med det nye tilskuddet:

«Vi er glade for å ønske Wood Arkitektur+Design velkommen til OMA. Medlemmene er drivkraften i arbeidet for å gjøre Oslo og byene rundt enda bedre, og med Wood Arkitektur+Design får vi noen svært dyktige hoder og engasjerte stemmer med på laget. Vi ser frem til samarbeidet!»

Velkommen på laget, Wood Arkitektur+Design!

Tusen takk til Lars Haukeland fra LPO arkitekter som fortalte om Sommerro-prosjektet og Nationaltheatret stasjon med den fine rotunden ut mot Parkveien. Ajas Mellbye fortalte om Lars F. Windfeldts Cort Adelers gate 33, og Franziska Meisel fra Henning Larsen fortalte om de nye parkene i området: Ruseløkkveien (SLA, Schmidt Hammer Lassen Architects, Storebrand og Veidekke), Sommerroparken (SLA, LPO, Strawberry Brothers, Aspelin Eiendom) og Ambassadeparken (SLA, Lund Hagem, Atelier Oslo, LCLA, Pausen & Nilsen, Fredensborg Eiendom).

Vi startet med å se på Entra ASAs prestisjeprosjekt Nasjonalbiblioteket hvor hele huset de siste årene har blitt endret til å være svært utadvendt. De har fått inn Oslos nye stjernerestaurant Credo, samt fire andre serveringssteder. Vi testet ut den nye kaffebaren med bakst før vi dro videre til Sommerro.

Med god hjelp av Hanne Sophie Solhaug i Bane NOR Eiendom og Jorleif Jørgenvåg i Hav Eiendom AS, ble vi fortalt om den kommende utviklingen på Filipstad. Samtidig med vår befaring var det bystyremøte, og under selve befaringen ble det gjort et historisk vedtak i Rådhuset. Havnas eiendommer ble formelt overført til HAV Eiendom, idet vi sto og så ut mot Filipstad-området (inkl. togparkeringen) som skal utvikles med 462 000 kvadratmeter ny bygningsmasse. Store offentlige friområder og byrom skal bygges, blant annet en strandpark på 41 dekar med bademuligheter i fjorden. Det ble applaus da vedtaket ble fattet enstemmig.

Paul Hellsegg viste til slutt frem Vikas mest spennende kunstnerleilighet og bød raust på varme og litt å drikke. Takk til riksantikvar Hanna Geiran, som summerte opp noen hundre år av Vikas bygningshistorie og pekte på muligheter fremover hvor bl.a. Victoria Terrasse skal utvikles innenfor rammene av et godt kulturminnevern. Rasmus Reinvang fra OMA fortalte om arbeidet i Områdeforum Vika-Filipstad. Målet er å gjøre strøket og byen enda bedre i årene som kommer i et godt samarbeid med interessenter.

Tusen takk for turen!

Program

15.00 – Bobler og blinis
15.20 – Velkommen v/Rasmus Reinvang, OMA
15.30 – Hammersborg v/ Pål Bøe, Møller Eiendom
15.45 – OMAs byløp v/ Kamila Loba, ARCH:ACT
15.50 – Årets tema avsløres! v/ Emelie Tornberg, Entra
16.00 – Hvorfor er vi med på OUW? Samtale med Line Hellum (Nordic), Alexander Bromnes (OBOS), Maren Bjerkeng (Aspelin Reitan) og Rikke Sjøhelle (Sweco).
16.20 – Her er teamet bak OUW: Julie, Mischa og Ruben.
16.25 – Fiolinkonsert v/ Bjarne Magnus Jensen
16.35 – Programslutt og enda mer bobler

Ps. Baren er åpen til 18.

Årets programkomité

Denne fine gjengen er klar for å innta Oslo Urban Week 2026 på Hammersborg.
 
Årets programkomité består av Mansoor Hussain (Storm Samfunn), Cathinka Wettergren (Ferd Eiendom), Emelie Tornberg (Entra), Ragnhild Foss (Rodeo), Halfrid Mytting Hagemoen (PBE), Stig Bech (Haavind) og Tomas Stokke (Haptic Architects).

Michelle Äärlaht

Årets programkomité

LEDER AV PROGRAMKOMITEEN

Mansoor Hussain, Storm Samfunn

 

Oslo Urban Week er den viktigste møteplassen for eiendomsbransjen i Norge, skape gjennom dugnadsinnsats fra bransjen selv. Her er inngangsbilletten lav, bredden av arrangementer stor og ambisjonene høye. Det er det som er så utrolig givende å få jobbe med!

ÅRETS PROGRAMANSVARLIG

I år som i fjor, stiller Julie Irgens som programansvarlig for Oslo Urban Week. Julie har erfaring fra kommunikasjon, byutvikling og prosessledelse, og hjelper gjerne til med konsepter, formater og dramaturgi.

Ta kontakt hvis du vil være medarrangør, har en god idé eller lurer på noe!

Oslo kommune med nytt boligløfte

Et viktig og etterlengtet signal kom på mandagens pressekonferanse om bolig og byutvikling. Byråd for byutvikling, James Stove Lorentzen, varslet at Oslo kommune innfører et tydelig måltall for saksbehandlingstid i reguleringssaker:

Vi lanserer et mål om tre år for nye detaljreguleringsplaner. Det skal ikke ta mer enn tre år før saken kommer til politisk behandling. Det høres ambisiøst ut, men vi var der for tre år siden, sa Lorentzen.

Byråden pekte samtidig på at lange planprosesser er kostnadsdrivende, kostnader som til slutt belastes boligkjøperne. Som et konkret grep skal Plan- og bygningsetaten tilby utbyggere forpliktende fremdriftsplaner, der både kommunen og tiltakshaver forplikter seg til klare milepæler i planarbeidet.

Ambisjonen om raskere og mer forutsigbare prosesser er både gledelig og nødvendig. Kortere saksbehandlingstid er avgjørende for at flere boligprosjekter faktisk kan realiseres. Samtidig fjerner ikke et tidsmål alene behovet for planer som er økonomisk og praktisk gjennomførbare.

Boligen er grunnmuren i en velfungerende by. Uten tilstrekkelig boligbygging blir det vanskeligere å bo, jobbe og leve gode liv i hovedstaden.

OMAs ekspertgruppe for boligutvikling følger utviklingen i Oslos boligmarked tett. Målet er tydelig: Det må bygges nok boliger i hele Oslo. Det må bygges med høy kvalitet som gir noe tilbake til nabolagene, og det må bygges til priser som møter byens faktiske behov – både i dag og i årene som kommer.

Boligpolitikken må i større grad handle om prosjektenes gjennomføringskraft. Det hjelper lite å ha ambisiøse mål hvis prosjektene ikke lar seg realisere i praksis, sier Kathinka Lien Augustine, leder for OMAs ekspertgruppe for boligutvikling.

Boligbyggingen bremser, og forskjellene øker

I mange år har boligbyggingen i Oslo ligget bak befolkningsveksten. Resultatet er høyere boligpriser og et boligmarked der stadig flere med vanlige inntekter får problemer med å etablere seg. Det rammer førstegangsetablerere, enslige, kommunalt ansatte, og det rammer byens utvikling som helhet.

Samtidig gjør dagens rammebetingelser mange boligprosjekter krevende å gjennomføre. Tekniske krav, økende bruk av rekkefølgebestemmelser og lange planprosesser øker både risiko og kostnader. Mange prosjekter settes på pause – og kostnadene skyves til slutt over på boligkjøperne

Vi trenger regelverk som fungerer i praksis, ikke bare på papiret, sier Augustine.

Høye byggekostnader gjør det særlig vanskelig å bygge i deler av Oslo øst. Prosjekter blir for marginale, og boligbyggingen forskyves geografisk. Dette bidrar til å forsterke sosiale og økonomiske forskjeller i byen.

Oslo øst må ikke bli taperen i boligpolitikken. Kommunen har svært høye ambisjoner for offentlige rom, noe som gir betydelige infrastrukturkostnader for grunneierne, sier Augustine.

Hun peker på at krav til blant annet fossilfri byggeplass og omfattende opparbeidelse av offentlige rom samlet kan gi store utslag i boligprisene

Når boligkjøperen må betale over en kvart million ekstra for en bolig på 50 kvadratmeter, blir det urimelig, sier hun.

Samspill med PBE er avgjørende

God dialog med planmyndighetene er helt nødvendig. Tidlig avklaring sparer både tid og kostnader, og forutsigbare prosesser gir flere boliger.

Vi er forventningsfulle til videre samarbeid med PBE og ny etatsledelse. Godt samspill mellom etaten og bransjen er avgjørende for at politiske vedtak faktisk lar seg gjennomføre, sier Augustine.

Positive reguleringstall – men få boliger blir bygget

Oslo har et mål om å regulere 3 000 boliger i året. I 2025 ble det regulert 4 228 boliger. Det er positivt. Samtidig blir mange prosjekter stående på papiret og når aldri byggefase.

Dette blir viktig i 2026

Skal flere boliger faktisk bygges, peker OMA på noen klare prioriteringer:

– Byggekostnadene må ned. Tekniske forskrifter og kommunale krav må justeres til et «godt nok»-nivå.

– Planers gjennomføringskraft må belyses tydeligere i planarbeidet og i politisk behandling.

– Planprosessene må bli raskere og mer forutsigbare – begge parter må unngå omkamper.

– Det må være mulig å bygge i hele byen. Infrastrukturbidragene må reduseres i områder der det ønskes vekst.

Boliger for eldre må prioriteres

Behovet for aldersvennlige boliger øker raskt. Flere må kunne bo trygt og tilgjengelig lenger. Boliger for eldre må bygges nær kollektivtransport, tjenester og sosiale møteplasser.

2026 må bli året der vi gjør det enklere å bygge boliger for alle livsfaser, sier Augustine.

Sammen om Oslos boligutvikling

OMAs ekspertgruppe for boligutvikling samler aktører som utvikler boliger og nabolag i Osloregionen, og deler kunnskap og erfaringer med myndigheter og bransje.

Målet er flere gjennomførbare prosjekter. Flere gode hjem. Og en by som utvikler seg i takt med behovene. Det krever samarbeid, kunnskap og vilje til å justere kursen og prioritere det viktigste, avslutter Augustine.

OMAs ekspertgruppe for boligutvikling består av:

Kjell Kvarekvål

Kathinka Lien Augustine

Leder

Christina Ektvedt

Foto: Torleif Kvinnesland

Emil Paaske

Leder av OF Skøyen

Harald Martin Gjøvaag

Foto: Erik Hannemann

Christian Vammervold Dreyer

Silje Strøm

Foto: Michelle Äärlaht

Sammen om en bedre by

«OMA er en sentral aktør i arbeidet med å utvikle fremtidens Oslo på en effektiv, inkluderende og bærekraftig måte. Vi tror på mer god by som svaret på mange av samfunnets utfordringer, legger til rette for samarbeid mellom sentrale aktører, og skaper ledende arenaer som Oslo Urban Week. Som medlem av OMAs styre får du anledning til å bidra til å utvikle OMAs arbeid videre», sier Stian Berger Røsland, leder av årets valgkomité.

Styremedlemmene må være ansatt/representere et OMA-medlem så lenge man sitter i styret, og velges for en periode av 2 år. Sittende styremedlemmer kan også søke valgkomiteen om gjenvalg for en periode av 2 år.

OMAs styre

Styret representerer bred erfaring fra byutviklingsfeltet, og arbeider med å styrke verdien av medlemskapet, skape gode møteplasser og dele kunnskap på tvers av bransjer og regioner.

Dagens styre består av:

Synnøve Lyssand Sandberg, styreleder (Skanska Næringseiendom)
Christian Winsnes Rustand (Entra)
Øystein Thorup (Avantor)
Terje Lorentzen (Linstow Eiendom)
Kristin Haug Lund (Bane NOR Eiendom)
Richard Kristensen Kruse (Storebrand Eiendom)
Maren Bjerkeng (Aspelin Reitan Eiendom)
Julie Sjøwall Oftedal (Multiconsult)

Foto: Torleif Kvinnesland

OMAs styre 2025

Har du spørsmål, eller ønsker å melde din interesse?

Send en henvendelse til et medlem av valgkomiteen innen onsdag 11. februar. 2026.

Stian Berger Røsland, leder av valgkomiteen.
Partner / Advokat i Selmer
s-rosland@selmer.no

Netten Østberg
Innovasjon og marked i Asplan Viak
netten.ostberg@asplanviak.no

Emil Paaske
Partner i Agate Utvikling
emil@agate.no

Hvordan møte Oslos sykkelmål best?

En fersk rapport, presentert på et frokostmøte hos Ferd den 22. januar 2026, avdekker at Oslos parkeringsnorm for sykler er moden for endring. Rapporten, utarbeidet av Lala Tøyen og Civitas, kartlegger dagens praksis og dens konsekvenser.

Rapporten viser at dagens krav til sykkelparkering fører til at et stort flertall av nye plasser står utbrukt. En justering nedover vil derfor ikke gå ut over arbeidet med å øke sykkelbruken fra dagens 8% av reiser til 25%. Effektiv sykkelinfrastruktur er avgjørende, men krever justering når dagens utforming ikke treffer de reelle behovene, som for eksempel tilrettelegging for elsykler og lastesykler.

Overdimensjonering med klare negative følger

Denne overdimensjoneringen har klare negative følger som strider mot de grønne ambisjonene: unødvendig arealbruk, dårligere uteområder, økte CO2-utslipp og høyere byggekostnader, heter det i rapporten. En mer skreddersydd norm og praksis vil kunne snu denne trenden og bidra til både effektivitet og miljøgevinst.

Veien videre: ny norm på trappene

Byrådet har varslet at et forslag til ny parkeringsnorm skal sendes på høring i løpet av første kvartal 2026.

Programmet for seminaret var som følger:

09.00 Velkommen ved Camilla Krogh (adm. dir. i Ferd eiendom)

09.05 Hovedfunn fra kunnskapsgrunnlaget, ved Iwan Thomson (Lala Tøyen) og Olav Fosli (Civitas)

09.20 Erfaringer fra utbyggere og brukere
– Øystein Thorup, Avantor
– Karsten Hjertholm, Stor Oslo eiendom
– Roar Næss, Syklistforeningen

09.35 Panelsamtale med fire sentrale byutviklingspolitikere: Haakon Riekeles (V), Magnus Birkelund (Frp), Tamina Rauf (AP), Sirin Stav (MDG). Samtalen ledes av Rasmus Reinvang fra OMA.

09.55 Avrunding og takk for oppmøte